.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

دوربینی که با تکان دادن دست،‌ از راه دور کنترل می‌شود

یک دانشمند دانشگاه تسوکوبای ژاپن موفق به ساخت دوربینی دیجیتالی شده‌ است که می‌توان آن را تنها با تکان دادن دست از راه دور کنترل کرد.

عکاسی با استفاده از زمان‌سنج دوربین مشکلات خاص خود را دارد که ممکن است تصویر دلخواه را ارائه ندهد. الگوریتم‌های شناسایی چهره این مشکل را با نوعی نرم‌افزار حل کرده که به کاربر اجازه می‌دهد دوربین خود را از راه دور تنها با حرکت دستش کنترل کند.

شاووه چو با ساخت این نرم‌افزار به عکاس اجازه می‌دهد که قبل از ثبت تصویر، حرکت افقی و عمودی (پن و تیلت) فریم را تنظیم کند.

 

این سیستم در حال حاضر تنها با دوربین‌های مجهز به منظره‌یابی کار می‌کند که می‌توان صفحه نمایشگر آن را به سمت جلو چرخانده یا آن دسته دوربین‌هایی که در قسمت جلو یا عقب، به این فناوری مجهز هستند.

 

این کاربری به عکاس اجازه می‌دهد که قاب‌بندی تصویر را دیده و دکمه‌های مجازی موجود بر روی تصویر را با حرکت دست خود در جایی که در تصویر حضور دارند،‌ کنترل کنند.

 

یکی از این دکمه‌ها که به تعبیر چو «دکمه شناور» نام دارد، کار دیافراگم را انجام می‌دهد. هنگامی که یک دست در قاب منظره‌یاب به این دکمه دیافراگم شناور اشاره کرده و برای مدت یک ثانیه بر روی آن باقی می‌ماند، دوربین پیش از ثبت تصویر، یک شمارش معکوس کوتاه‌مدت را آغاز می‌کند.

 

حرکات افقی و عمودی قاب با حرکت بالا و پایین، چپ و راست بر روی یک دکمه تارموی وسط دوربین در نمایشگر بدست می‌آید.

این سیستم که قرار است در ماه ژوئیه در کنفرانس اثر متقابل انسان و رایانه در فلوریدا به نمایش درآید، هنوز در مرحله پیش‌ساخت قرار داشته و از یک دوربین دیجیتال موتوردار برای حرکت افقی و عمودی قاب استفاده می‌کند.

 

این دوربین با استفاده از یک الگوریتم که درجه پوست را شناسایی می‌کند به جهت‌یابی دستها پرداخته و هر انگشت را با الگوریتم خاصی که به تحلیل اندازه آن می‌پردازد، شناسایی می‌کند.

 

البته از معایب این دوربین می‌توان به این مسأله اشاره کرد که نور بر کاربری آن تاثیر گذاشته و برای نتیجه‌گیری بهتر باید در فضاهای بسته از آن استفاده کرد. مشکل دیگر این ابزار این است که «چو» از آن تنها در فاصله دومتری استفاده کرده و در فواصل دورتر این نرم‌افزار کاربری خود را از دست می‌دهد.

 

چو برای مقابله با این مشکل در حال کار بر جنبه دیگری است که در آن با اشاره سر از هر فاصله‌ای بتوان دیافراگم را فعال کرده و با این کاربری بتوان عکسهای گروهی گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد