.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

از گرمای تلف شده برق تولید می شود

دانشمندان استرالیایی موفق شدند با ابداع یک فناوری جدید از گرمای تلف شده کارخانه های برق و لوله اگزوز خودروها برق تولید کنند.

محققان دانشگاه موناش یک ترموسل یونی مبتنی بر مایع تولید کرده اند که خروجی قدرت آن بالا است و هیچ انتشار کربنی ندارد.

ترموسلها با به خدمت گرفتن انرژی گرمایی که به واسطه تفاوت دمای بین دو سطح تولید شده کار می کند و این انرژی را به وسیله یک الکترولیت به انرژی برق تبدیل می کند.

براساس اظهارات دانشمندان موناش، این ترموسل های جدید را می توان برای تولید برق از بخار کم درجه در نیروگاه برق در دمای حدود  130 سانتیگراد به کار گرفت.

داگ مک فارالین از محققان این پروژه گفت: طی این تحقیقات ما به این نتیجه رسیده ایم که این ترموسلها به رغم سیستمهای آبی که در دماهای بالای 100 درجه سانتیگراد کار نمی کند، می توانند در دمای افزایش یافته منابع گرمایی مهم نیز کارآمد باشد.

 

ادامه مطلب ...

هماهنگی لامپ های خانه با برنامه تلویزیون

شرکت هلندی تولید کننده لوازم الکترونیکی نخستین تلویزیونی را که می تواند رنگهای خانه را با رنگهایی که در تلویزیون به نمایش در می آید تطابق دهد، روانه بازار کرده است.

تلویزیون الویشین فیلیپس اولین تلویزیونی است که نورهای خانه را با لامپهای متصل به اینترنت با فناوری 'Ambilight' با آنچه در تلویزیون به نمایش در آمده همساز می کند. این لامپها در حاشیه صفحه نمایش تلویزیون قرار گرفته است و نور را از آن قسمت در فضا پخش می کند.

این فناوری برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد تا کل اتاق نشیمن را در نورهایی که در تلویزیون پخش می شود، غرق کند.

 

ادامه مطلب ...

ساخت خودروی خورشیدی به شکل قطره آب

تیم دانشجویی دانشگاه کمبریج خودروی خورشیدی منحصر به فردی به شکل قطره آب را برای رقابت جهانی خودروهای خورشیدی استرالیا طراحی کرده اند.

طول خودروی خورشیدی Resolution کمتر از پنج متر، عرض آن 0.8 متر، ارتفاع آن 1.1 متر و وزن آن 120 کیلوگرم است.

حداکثر سرعت خودرو 140 کیلومتر در ساعت است، اما انرژی مصرفی خودرو تنها معادل یک سشوار معمولی است.

 

ادامه مطلب ...

شارژ موبایل و تبلت با هدفون خورشیدی

یک طراح و مهندس صوتی از اسکاتلند اقدام به طراحی هدفنی کرده که می تواند مشکل تمام شدن عمر باطری تلفنها و تبلتها را حل کرده و در این رابطه نقش خود را به عنوان یک شارژر خورشیدی ایفا کند.

هدفن های آن بیت (OnBeat) دارای سلولهای خورشیدی انعطاف پذیری است که در قسمت بالای هدفن کار گذاشته شده و می تواند انرژی را از خورشید گرفته و در 2 باطری قابل شارژ لیتیوم یون که در قالب هرکدام از گوشها قرار گرفته ذخیره کند.

وقتی که یک تلفن و یا یک تبلت به این هدفن متصل می شود، این انرژی ذخیره شده برای شارژ دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ادامه مطلب ...

چراغ قوه ای که با گرمای بدن کار می کند


یک دانش آموز 15 ساله کانادایی چراغ‌ قوه ای را طراحی و ساخته است که با گرمای بدن کار می کند.

آن ماکوسینسکی دانش آموز دبیرستانی و چراغ قوه وی برنده نهایی جشنواره علمی گوگل شدند.

این چراغ قوه ال ایی دی با اثر گرما - برق کار می کند و نیروی برق خود را از نوسان سطح دما می گیرد. این چراغ قوه به نوعی طراحی شده است که وقتی یک طرف آن به واسطه گرمای دست گرم می شود هوا از سمت لوله خالی آن عبور کرده و آن را خنک نگاه می دارد. برق تولید شده با نوسان دما بین هر کدام از دو سوی پوشش چراغ قوه قدرت لازم برای روشن شدن چراغ های ال ایی دی را فراهم می کند.

 

آن ماکوسینسکی دو چراغ قوه مختلف ساخته است. چراغ قوه نخست با استفاده از یک لوله آلومینیومی ساخته شده که به علت خاصیت رسانایی حرارتی بالای آن به خوبی گرم می شود و چراغ قوه دوم با استفاده از یک لوله پی وی سی ساخته شده است.

هر دو چراغ قوه وقتی که تغییر بین دمای محیط و بدن بالاتر می شود، بهتر کار می کند. به عبارت دیگر هرچه محیط سردتر و بدن گرم تر باشد کار با این چراغ قوه ساده تر می شود. درحالی که این چراغ قوه ها با دمای 10 درجه سانتیگرادی کار می کند، اما باید اذعان کرد که نور آنها در دمای 5 درجه سانتیگراد بیشتر است.

براساس اظهارات این دانش آموز 15 ساله هر دو چراغ قوه برای 20 دقیقه نور ثابتی دارند و این نور ثابت حتی در دمای گرم تر نیز وجود خواهد داشت.

هزینه نهایی ساخت هر کدام از این چراغ قوه ها اندکی بیشتر از 25 دلار بوده است اما اگر آنها به تولید انبوه برسند، هزینه ساخت آن به طور قطع پایین تر می آید.

قرار است ماکوسینسکی و دیگر 14 فینالیست جشنواره علمی گوگل در ماه سپتامبر به کالیفرنیا بروند تا برندگان در سه گروه سنی اعلام شوند و برنده جایزه بزرگ بورسیه 50 هزار دلاری گوگل و یک سفر به جزایر گالاپاگوس را دریافت خواهد کرد.

جشنواره علمی گوگل که با محدودیت سنی برگزار می شود یک رقابت علمی آنلاین است که به صورت سالانه با حمایت شرکت گوگل، لگو، سرن، نشنال جغرافی و ساینتیفیک امریکن برگزار می شود.

منبع:سایت کنجکاو

ادامه مطلب ...

تولید الکتریسیته از گرمای بیرونی پنجره‌

 

یک گروه تحقیقاتی برای یکپارچه‌سازی نانومواد ترموالکتریک با شیشه‌های پنجره‌ها ‏جهت تولید الکتریسیته گرمایی، ایده جدیدی ارائه کرده است.

الکتریسیته گرمایی تولید شده توسط محققان دانشگاه علوم و فناوری ملک‌ عبدالله ‏‎(KAUST)‎‏ عربستان، بر ‏اساس اختلاف دمایی است که بین طرف بیرونی گرم و طرف داخلی نسبتا سرد پنجره است.‏

زمانی که دسته خاصی از مواد به نام مواد ترموالکتریک با یک گرادیان دما مواجه ‏می‌شوند، حرکت حامل‌های بار در آنها از طرف گرم به طرف سرد منجر به تولید جریان ‏الکتریکی می‌شود و زمانی که یک بار الکتریکی در عرض این مدار جریان می‌یابد، مقداری ‏توان مفید در پاسخ به گرادیان دمای اعمال‌شده می‌تواند تولید شود.‏

از این خاصیت مواد ترموالکتریک می‌توان استفاده کرد و از اختلاف دما بین دو طرف ‏یک پنجره، الکتریسیته تولید کرد. اما مواد ترموالکتریک ترسیب‌شده روی یک طرف پنجره ‏تنها تحت تأثیر دمای همان طرف خواهند بود، در حالی که دما در طرف مقابل پنجره این ‏مواد ترموالکتریک را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. به عبارت دیگر، هیچ گرادیان دمایی روی ‏این مواد ترموالکتریک اعمال نشده و بنابراین توانی تولید نخواهد شد.‏

 

ادامه مطلب ...