.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

شارژ تلفن همراه با درخت خورشیدی

ک طراح فرانسوی در ایده‌ای جالب به طراحی یک درخت الکتریکی پرداخته که با صفحات خورشیدی خود نور را جذب کرده و می‌تواند تلفن همراه را طی چهار ساعت شارژ کند.

 

این درخت بونسای تقلیدی کوچک موسوم به «Electree+» که توسط ویویان مولر طراحی شده، در حقیقت یک شارژر تزئینی دستگاههای الکتریکی بوده که از 27 صفحه خورشیدی بجای برگ برخوردار است.

این صفحات سیلیکونی مینیاتوری در جهات مختلف برای جذب بهتر نور قابل تنظیم بوده و در پایه دستگاه یک پیل برای ذخیره انرژی خورشیدی قرار دارد.

این شارژر درختی در ظرفیت کامل خود می‌تواند تا دوبار یک دستگاه آی‌پد را شارژ کرده و طی چهار ساعت شارژ یک تلفن همراه را تامین کند.

با افزایش هزینه‌های انرژی، این دستگاه برای کمک به دوستداران فناوری برای شارژ تلفن همراهشان با یک شیوه زیست سازگار طراحی شده است.

این شارژر از یک ارتباط یو‌اس‌بی در زیر پایه چوبی خود برخوردار بوده و قیمت آن 283 پوند است.مولر این دستگاه را با الهام از درختان ساخته که برگهای آنها مانند یک صفحه خورشید طبیعی کار می‌کنند.

بونسای یک شکل هنری سنتی ژاپنی است که در آن درختان در گلدانهای کوچک پرورش داده می‌شوند.


منبع:سایت کنجکاو

کنترل دزدگیر با تلفن در هر نقطه دنیا

محققان پارک علم و فناوری یزد دزدگیر هوشمند و سخنگویی را طراحی کردند که از هر نقطه از دنیا می توان آن را از طریق تلفن همراه کنترل کرد و خودروی سرقت شده را به وسیله آن از کار انداخت.

محمدرضا فیاض بخش- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این دزدگیر قابل ردیابی است، افزود: این دزدگیر به صورت هوشمند و سخنگو طراحی شده است که قیمت آن نسبت به نمونه های موجود در بازار پایین تر است ضمن آنکه برای انجام ماموریت های مورد نظر هزینه ای برای کاربر ندارد.

وی عملکرد این دزدگیر را همانند سیمکارتها دانست و در این باره توضیح داد: این دزدگیر از طریق سیستم تلفن همراه (سیستم TON) قابل کنترل است به گونه ای که می توان از هر مکانی ماموریت های مورد نظر را برای این سیستم تعریف کرد.
فیاض بخش با تاکید بر اینکه این سیستم نیازی به برق خودرو ندارد، خاطرنشان کرد: سیستم هوشمند دزدگیر طراحی شده همچنین مجهز به سامانه تعیین موقعیت خودرو از طریق GPS است.
وی همچنین با اشاره به میزان ایمنی دزدگیر طراحی شده، ادامه داد: این سیستم در زمان سرقت از طریق تلفن همراه به مالک خودرو اطلاع رسانی می کند ضمن آنکه امکان از کار انداختن خودرو سرقت شده از تمام نقاط دنیا نیز وجود دارد.
فیاض بخش فعال سازی این دزدگیر را از طریق وارد کردن کد به آن دانست و یادآور شد: در صورت لو رفتن این کد فرد دیگری قادر به استفاده از این دزدگیر نخواهد بود چرا که این سیستم به گونه ای طراحی شده است که تنها مالک خودرو می تواند از آن استفاده کند.

منبع:سایت کنجکاو

طراحی بالگرد توپی کنترل از راه دور

محققان یک شرکت ژاپنی بالگرد کروی شکل کوچکی طراحی کرده‌اند که قادر به پرواز در محیط بسته و حفظ تعادل در زمان برخورد با موانع است.

وزارت دفاع ژاپن سال گذشته بالگرد کروی شکل کنترل از راه دوری را رونمایی کرد که از قدرت مانور بالایی برخوردار بوده و برای عملیات شناسایی، امداد و نجات مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت Kyosho با الگوبرداری از همین طرح، بالگرد کروی شکل Space Ball‌ را طراحی کرده است که براحتی در محیط اتاق و از بین موانع پرواز کرده و روی زمین فرود می‌آید. 

دم روتور مرکزی امکان چرخش 360 درجه‌ای بالگرد را فراهم می‌کند؛ همچنین برای محافظت از روتور و دیگر قطعات الکترونیکی، بالگرد درون یک قاب کروی شکل تعبیه شده است که قادر به جذب شوک های ناشی از برخورد با موانع و کنترل تعادل بالگرد است.

باتری پلیمر لیتیومی قابل شارژ نیاز موتور را تأمین می کند، اما سه کانال کنترلی مادون قرمز بالگرد به شش باتری سایز AA نیاز دارند.

این بالگرد کروی در دو رنگ نارنجی و مشکی با قیمت 78 دلار عرضه می شود.

منبع:سایت کنجکاو

ادامه مطلب ...

فن آوری تولید بخار با بهره وری بالا مبتنی بر انرژی خورشیدی

گروهی از محققان دانشگاه رایس تکنولوژی جدیدی با استفاده از نور و جذب نانو ذرات و تبدیل مستقیم  آن به بخار ارائه دادند. این روش از روش پانل های خورشیدی کارامدتر و کم هزینه تر خواهد بود. از این روش برای تصفیه آب استفاده خواهد گردید.



ادامه مطلب ...

محققان ایرانی، برنده معتبرترین جایزه طراحی صنعتی دنیا

با ابتکار طراحان کشور، دیگر نگران جدا نکردن شارژر خود از برق نباشید!

با ابتکار طراحان کشور، دیگر نگران جدا نکردن شارژر خود از برق نباشید! تیمی از دانشجویان طراحی صنعتی ایران موفق به ارائه طرحی شده‌اند که مشکل ادامه مصرف انرژی توسط شارژرهای متصل به پریز برق که از دستگاه الکتریکی جدا شده‌اند را برطرف کرده و به نگرانی آسیب دیدن شارژرها در این شرایط پایان می‌دهد.

به گزارش راسخون، کوروش مهدوی، دانش‌آموخته طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنر و معماری که با همکاری سهیل قیامی، المیرا چراغی ، سبا صبور صادق‌زاده و یسنا کلانتر، موفق به طراحی شارژر با قابلیت قطع خودکار شده‌اند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح PowerCutter در مسابقات طراحی صنعتی Reddot 2012 که از معتبرترین رقابت‌های جهانی طراحی صنعتی است، موفق به کسب عنوان برتر شده است. امسال بیش از سه هزار و 736 طرح از سوی 906 طراح، 262 شرکت و 113 دانشگاه از 57 کشور جهان به مسابقه Reddot ارائه شده بود که هیات داوران 21 نفره مسابقه که از 14 کشور مختلف بودند 217 طرح را به عنوان برندگان مسابقه امسال انتخاب کردند. ادامه مطلب ...

روباتهای پوشیدنی و کنترل از راه دور

از زمان فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن در مارس 2011 تا کنون، دولت ژاپن در حال آزمایش فناوری های روباتیک برای کمک به مواجهه با حوادث مشاهده آتی است.

روبات پوشیدنی "اندام کمکی هیبریدی"  (HAL)یکی از این تلاش ها است که توسط دانشگاه سوکوبا ساخته شده است.

این روبات پوشیدنی از سپر تنگستن در برابر پرتو رادیواکتیو برخوردار است که می تواند قرار گرفتن در معرض این پرتو ها را تا 50 درصد کاهش دهد و همچنین سیستم خنک کننده ای دارد که مانع از گرما زدگی می شود.

بخش عمده وزن این لباس، از جمله ابزارها برای ترمیم لوله های آسیب دیده، توسط پاهای این روبات پوشیدنی تحمل می شود.

ادامه مطلب ...