راه اندازی دات ماتریس 8*8 با میکرو avr

سلام 

 

دات ماتریس چیه؟  یک صفحه که در آن LED ها سطر و ستون هایی به صورت ماتریکسی درست کردن 

یعنی آند ها در هر ستون به هم و کاتدها در هر سطر به هم وصل شدند و سطر و ستون هایی به وجود آوردن  وقتی که میگن دات ماتریکس 8*8 یعنی 8 ستون و 8 سطر دارد و در مجموع 64 Led  میشوند.

راه اندازی دات ماتریکس ها همانند تابلو روان میباشد و میتوانید از آنها برای ساختن تابلو روان استفاده کنید.

در این پروژه از یک دات ماتریس 8.8 تشکیل شده که مستقیم به میکرو اتصال داده شده

دات ماتریس 8.8 دارای 8 LE8 در سطر و 8 LED در ستون هست که مجموعا دارای 64 LED هست که معمولا آند LED ها به صورت ستونی و کاتد LED هابه صورت سطری به هم متصل میشند

در این پروژه یک فلش بروی دات ماتریکس به سمت چپ یا راست حرکت میکند که جهت آن توسط یک کلید  تعیین میشود »»» یعنی با تغییر ,وضعیت کلید  جهت فلش هم عوض میشود .

دات ماتریس تست شده در این مدار از نوع دو رنگ است .اما با تک رنگ هم میتوان به صورت عملی بست. من برای قشنگی با ماتریس دو رنگ کار کردم ....

جهت دانلود نقشه مدار و فایل HEX میکرو اینجا کلیک کنید.

ماتریس که من موجود داشتم از نوع دو رنگ با کد BT.A2088BHG است و درصورتی که شما هم این کد ماترس رو دارید میتونید نقش پایه ها رو از این جا دانلود کنید. 

نکته:

1-تغذیه 5 ولت آیسی میکرو فراموش نشود ( پایه 7 آیسی به 5+ ولت و 8 آیسی میکرو به زمین متصل شود).

2-در این مدار از یک atmega 8 استفاده شده و پورت B ستون و پورت D به سطر دات ماتریکس وصل  شده است.

 

موفق باشد

 

 

پروژه ساعت و دماسنج دیجیتال با میکرو AVRو سون سگمنت

پروژه ساعت و دماسنج دیجیتال با DS1307

 

این پروژه یک ساعت و دماسنج دیجیتال با استفاده از آی سی ساعت به شماره DS1307 می باشد. در این پروژه به دلیل استفاده از آی سی ساعت و باتری Backup با قطع برق ساعت به کار خود ادامه می دهد و فقط Display خاموش می شود. دقت این ساعت از RTC داخلی میکرو بالاتر بوده و بستگی به  کریستال ساعت دارد.توصیه میشود جهت تهیه کریستال بسیار دقیق از مادر برد های قدیمی کامپیوتر یا ساعت های دیجیتال خراب استفاده کنید کریستال های بازار دقت کافی را ندارند. ویژگی دوم این ساعت بخش دماسنج دیجیتال آن است که از یک سنسور دمای LM35 بهره می گیرد و هر چند ثانیه یک بار دما را بر روی Seven Segment نشان می دهد. این زمان را می توان به صورت نرم افزاری تغییر داد و در نمونه ساخته شده روی 2 ثانیه قرار داده شده است.  لازم به ذکر است که فرمت این ساعت نظامی بوده و 24 ساعته می باشد، بنابراین نیازی به نمایش AM و PM نیست. دو کلید فشاری زیر آی سی نیز برای تنظیم دقیقه و ساعت به کار می روند.

جهت دانلود سورس و نقشه مدار و فایل HEX این جا کلیک کنید

نکته:

1-تغذیه 5 ولت آیسی میکرو فراموش نشود ( پایه 7 آیسی به 5+ ولت و 8 آیسی میکرو به زمین متصل شود).

2- سون سگمنت مدار از نوع چهار دیج آند مشترک است.

3- برای پروگرام کردن حتما از راهنمای فیوز بیت گنجانده شده در فایل دانلود شده استفاده کنید در غیر این صورت مدار جواب نمیدهد و میکرو نیاز به پرگرام مجدد دارد.

4- به جای استفاده از ایسی ساعت ds1307 میتوان از ماژول ساعت ds3231 موجود در بازار نیز استفاده کرد (دقت ماژول معرفی شده بسیار بالا میبیاشد و نیاز به تهیه کریستال نخواهد بود. مدار فوق نیز با همین ماژول تست شده است)

برای تهیه میکرو پرگرام شده با ما تماس بگیرید . شماره تماس 09130776963

مدار گیرنده ریموت کنترل از راه دور  4 کاناله ( ریموت کد فیکس )

ریموت کنترل های فیکس کد معمولا از آی سی PT2262 به عنوان انکودر یا فرستنده استفاده می کنند و از آی سی PT2272 نیز به عنوان دیکودر در مدار گیرنده بهره می برند. در این نوع از ریموت کنترل ها در مدار گیرنده معمولا با استفاده از دیپ سوئیچ یک کد 8 بیتی به صورت سخت افزاری تنظیم می گردد. این کد به عنوان آدرس یونیک گیرنده در نظر گرفته می شود. برای این که یک ریموت کنترل جدید به سیستم اضافه کنید باید عینا کد آدرس را در ریموت کنترل نیز وارد نمایید که این کار معمولا به صورت لحیم کردن 8 پایه آدرس آی سی فرستنده به GND یا VCC است. کلیه مراحل کد دهی در ریموت های فیکس کد به صورت سخت افزاری صورت می گیرد. در ادامه می توانید  نقشه گیرنده مدار ریموت کد فیکس را مشاهده نمایید.

مدار گیرنده :

توجه در هنگام خرید ریموت و ماژول گیرنده به فرکانس های آن ها دقت کنید . فرکانس فرستنده با فرکانس ماژول گیرنده باید برابر باشند . اگر ریموت 315 مگا هرتز باشد گیرنده نیز باید  315 باشد و یا اگر ریموت 433 مگا هرتز باشد گیرنده نیز باید 433 مگاهرتز باشد .

اگر به جای ال ای دی ها در مدار رله 5 ولتی قرار  گیرد میتوان مصرف کننده های 220 ولتی را نیز کنترل کرد .

موفق باشید .

دماسنج دیجیتال با میکرو AVR و سون سگمنت

با سلام در این پروژه با استفاده از سنسور دمای دیجیتال DS18B20 و میکرو ATMEGA8 یک دماسنج دیجیتال بسیار دقیق با سون سگمنت طراحی و ساختیم. این مدار قادر به نمایش دهم دما  و هم چنین نمایش دمای منفی را دارد .

رنج اندازه گیری این مدار  از 99.9+ تا منفی 55 درجه است .

جهت دانلود نقشه مدار و فایل HEX میکرو بر روی لینک دانلود کلیک نمایید.

نکته:

1-تغذیه 5 ولت آیسی میکرو فراموش نشود ( پایه 7 آیسی به 5+ ولت و 8 آیسی میکرو به زمین متصل شود).

2- سون سگمنت مدار از نوع چهار دیج آند مشترک است.

3- فرکانس پروگرام میکرو 8 مگاهرتز  و در حالت کرسیتال  داخلی پروگرام شود.

4- در صورت خرابی و یا عدم اتصال صحیح سنسور DS18B20 , سون سگمنت به صورت نامنظم روشن خواهد شد . حتما اتصال سنسور و صحت سنسور را چک کنید .

در صورت نیاز به این مدار به صورت ساخته شده و کامل با ما تماس بگیرید .

شماره تماس : 09130776963

موفق باشید

مدار داخلی رله کنترل فاز (Three Phase Monitor)

با سلام

اینجا قصد بررسی عملکرد و  تحلیل مدار رله کنترل فاز را دارم. بصورت خلاصه اگر بخواهیم تعریفی از کاربرد این  رله بیاورم میتوان گفت که این رله در مدارات برق سه فاز استفاده میشود و بخصوص در  تابلوهایی که برای کنترل موتور هستند. این رله خطوط سه فاز ورودی را تحت نظر دارد و  در شرایط زیر عمل نموده و مدار را متوقف میکند:

  • قطع یک یا دو فاز.
  • جابجا شدن فازها.
  • عدم تقارن ولتاژهای سه فاز.
  • کاهش یا افزایش ولتاژ فازها.

این مدار کاملا آنالوگ است و برای کسانی که مایل هستند با نحوه  طراحی مدارات صنعتی آشنا شوند این مقاله مفید خواهد بود. بخصوص اینکه در طراحی این  مدار نکات و ظرافت جالبی بکار برده شده که قطعا برای شما آموزنده و شیرین است

در این مدار برای تهیه ولتاژ DC مورد  نیاز مدار الکترونیکی خود از خط اول فازهای ورودی استفاده میکند. این فاز پس از  عبور از مقاومت های R14 و R15 توسط  خازن C5 ولتاژ آن کاهش میابد. لازم به ذکر است که مقاومت R16 که بصورت موازی با این خازن قرار گرفته برای جلوگیری از  افزایش بیش از حد ولتاژ خازن و دشارژ آن در زمان قطع برق در نظر گرفته شده است.

سپس این ولتاژ به دو مسیر مختلف تقسیم میشود. در مسیر اول پس از  عبور از دیود D4 و یکسو شدن وارد C6  شده تا صاف گردد. سپس توسط مقاومت R22 و دیود زنر Z3  رگوله شده و پس از صاف و فیلتر مجدد شدن توسط خازن های C7 و C10 برای استفاده مدار آماده میشود.مقاومت R21  وظیفه مصرف ولتاژ تولید شده را دارد تا مانع از افزایش ولتاژ مدار خواهد شد

در مسیر دوم نیم سیکلهای منفی توسط D5  عبور داده شده و یکسو میگردد و برای صاف کردن آن از C12  استفاده میشود. این ولتاژ نسبت به ولتاژ قبلی دارای پلاریته مخالف است و برای راه  اندازی رله خروجی و ترانزیستور مربوط به آن استفاده میشود.

برای مشخص شدن تقارن فازها یعنی یکسان بودن مقدار ولتاژ هر سه  فاز و همینطور اختلاف فاز یکسان برابر با 120 درجه و همینطور قطع نبودن یک یا دو  فاز مدار این مدار از یک ترفند بسیار ساده اما زیبا استفاده کرده است

سه مقاومت R1 ، R2 و R3  که هر سه 33000 مگا اهمی هستند و بصورت ستاره بسته شده اند. در صورتیکه دامنه هر سه  فاز یکسان باشد و همچنین اختلاف فاز بین آنها با هم برابر 120 درجه باشد ولتاژ نقطه  مشترک سه مقاومت برابر صفر خواهد شد. در صورتیکه یک یا دو فاز هم قطع شود این تقارن  به هم خورده و ولتاژ نقطه مشترک دیگر صفر نخواهد بود. پس یکی از شروط صحت فازهای  ورودی صفر بودن ولتاژ این نقطه خواهد بود.

 

بخشی از این ولتاژ توسط پتانسیومتر P1 و  مقاومت R6 نمونه برداری میشود و پس از یکسو سازی توسط D1 و محدود کردن آن توسط دیود زنر D2  و صاف نمودن توسط R9 و C2 از طریق  مقاومت R20 به ورودی مثبت آپ امپ وارد میشود.در صورتیکه  ولتاژ این پایه(پایه شماره 3) بالاتر از وردی منفی (پایه شماره 2) آپ امپ باشد  خروجی (پایه شماره 1) آپ امپ مثبت خواهد شدو LED قرمز رنگ  به نشانه خطای عدم تقارن روشن خواهد شد.

قسمتی که در  بالا توضیح داده شد بسیاری از موارد را تست میکند اما در دو مورد متوجه خطا نمیشود.  اول اینکه در صورتیکه شما جای فاز ها را جابجا کنید این مدار متوجه نخواهد شد و دوم  اینکه اگر مقدار ولتاژ هر سه فاز کمتر از حد معمول باشد اما به شرط اینکه ولتاژها  با هم برابر باشند باز مدار بالا این مشکل را متوجه نخواهد شد.

برای رفع ایراد اول و تشخیص جابجایی فازها مدار از دو فاز تست  میگیرد که آیا در سر جای خودشان هستند. قطعا وقتی دو فاز ار سه فاز درست باشند فاز  سوم هم درست خواهد بود! در این مدار فازهای R و T  تست میشوند. برای اینکار ولتاژ R از طریق مقاومت R11  عبور داده میشود و ولتاژ فاز T از طریق یک مدار RC  که شامل R12 و C1 است و نقش ایجاد  اختلاف فاز را دارد بازی میکند عبور کرده و هر دوی این سیگنالها بر روی کاتد دیود  زنر Z2 اعمال میشوند.

در صورتیکه فازهای R و T  درست وصل شده باشند فاز T بدلیل عبور از مدار ایجاد اختلاف  فاز که آنرا به اندازه 90 درجه به جلو میبرد در نتیجه چون اختلاف این دو فاز 240  درجه است این اختلاف بعد عبور از مدار به حدود 150 درجه میرسد که تقریبا اثر همدیگر  را خنثی میکنند. و دامنه آن سیگنال موجود در سر کاتد دیود زنر کم خواهد بود. این  ولتاژ پس از محدود سازی توسط این دیود و مقاومت موازی با آن توسط دیود D3  یکسو شده و توسط R19 و C4 صاف  میشود. این ولتاژ یه ورودی مثبت (پایه 10) آپ امپ وارد میشود و در صورت بالاتر بودن  از ولتاژ پایه 9 خروجی این آپ امپ فعال شده و LED قرمز رنگ  مربوط به توالی فازها روشن میشود.

برای رفع ایراد دوم  یعنی تست دامنه ولتاژ فازها کافی است که ولتاژ یکی از فازها بررسی شود در صورتیکه  دامنه آن مناسب بود و همینطور در مدار اول متقارن بودن فازها تائید شده باشد میتوان  بر درست بودن ولتاژ ها اطمینان داشت.

در این مدار ولتاژ فاز T بررسی میشود و  سیگنال آن پس عبور از مقاومتهای R10 کاهش یافته و پس از  یکسوسازی توسط D9 به خازن C3 رفته  تا صاف شود حال بخشی از این ولتاژ توسط پتانسیومتر P2 نمونه  گیری و مقایسه میشود. در صورتیکه این ولتاژ کمتر از حد نرمال باشد خروجی آپ امپ  فعال شده و LED خطای ولتاژ روشن میشود.

همانطور که دیدید سه مدار برای بررسی حالات مختلف در نظر گرفته  شده. که در صورتیکه هر یک از این سه مدار خطایی را تشخیص دهند باید رله عمل کرده و  ولتاژ را قطع کند. البته معمولا بدلیل اینکه ممکن است خطاها بصورت لحظه ای بوجود  آمده باشند مثلا برای لحظه  ای ولتاژها کاهش یابند، باید در مدار تاخیری وجود  داشته باشد که در صورت وجود خطای لحظه ای از آن بتوان چشم پوشی کرد.

برای اینکه در صورت بروز هر یک از خطاها رله فعال شود از مدار زیر  استفاده شده. که شامل سه دیود D6 و D7  و D8 است. که کاتد آنها بصورت مشترک به هم وصل شده. قطعا  میدانید که در صورتیکه کاتد چند دیود به هم متصل شود فقط یکی از دیود ها میتواند  روشن شود و آن دیودی است که ولتاژ روی آند آن از آند سایر دیودها بالاتر باشد.  البته احتمال اینکه هر سه دیود روشن شوند هست و خیلی کم چون باید ولتاژ آند همه  آنها با هم دقیقا برابر باشد و همچنین ولتاژ بایاس مستقیم آنها. که در عمل این  اتفاق خیلی بعید به نظر میرسد.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که ولتاژ آند دیودهای فوق به خروجی  سه مدار قبلی وصل است. و در نتیجه در صورتیکه هر یک از مدارات بالا خطایی را تشخیص  دهند خروجی مدار فوق فعال میشود. حال باید در مسیر این دیودها مدار تاخیری که در  بالا به آن اشاره شد قرار گیرد تا پس از تاخیر مناسب رله را فعال نماید.

خروجی دیودها از طریق مقاومت R32 به پایه  منفی آپ امپ(پایه 13) وصل میشود بر روی این پایه مقاومت R33  و پتانسیومتر P3 و خازن C9 نیز قرار  دارند که در واقع نقش مدار تاخیر را بازی میکنند. و در نتیجه ولتاژ ورودی آپ امپ  بسرعت تغییر نخواهد کرد و پس از گذشت زمانیکه توسط P3 تعیین  میشود باعث تحریک خروجی آپ امپ خواهد شد و خروجی را صفر میکند. با صفر شدن خروجی LED سبز رنگ که نشانگر سالم بودن خطوط سه فاز هست خاموش شده  و دیود زنر Z5 فعال شده و ترانزیستور Q1  تحریک میشود و در نتیجه رله عمل خواهد کرد.

اگر دقت کرده  باشید در تمامی مراحل بالا هر چهار آپ امپ مدار یک ولتاژ مرجع را برای مقایسه  استفاده میکردند که این ولتاژ مرجع برای هر چهار آپ امپ یکسان است و توسط مدار زیر  تهیه میشود

مدار فوق از ولتاژ تغذیه انشعابی گرفته و پس از عبور از R23  آنرا توسط دیود زنر Z4 رگوله کرده و توسط C8  صاف میکند. و این ولتاژ به عنوان مرجع در بخشهای مختلف استفاده میشود.

 

 جهت دانلود نقشه مدار در اندازه بزرگ بر روی دانلود کلیک کنید.

 

تستر اتوماتیک قطعات الکترونیکی

باسلام . تستر اتوماتیک قطعات الکترونیکی با قابلیت تشخیص اسم پایه قطعات .

این دستگاه دارای سه پایه با شماره های 1 و 2 و 3  است که به کمک این سه پایه میتوان نام قطعه مقدار و سالم بودن انواع قطعات الکترونیکی مانند مقاومت و مقدار آن خازن و مقدار آن دیود ترایاک انواع ترانزیستور (pnp یا npn ) تریستور را تست و حتی پایه های آنها را با سرعت بالا تشخیص داد.

در زیر حالت های مختلف این تستر را مشاهده میکنید .

اندازه گیری مقاومت

تست دیود Led و تشخیص پایه اند کاتد آن

تست ترانزیستور NPN

تست ترانزیستور PNP

حالت تست قطعه (قبل از پاسخ نوع قطعه)

تست خازن 10 میکرو فارادی و مقدار واقعی آن

.

لطفا جهت خرید دستگاه باما تماس بگیرید . 09130776963

سوالی باشه در خدمتم

دزدگیر ساده با AVR

 

پروژه ای که در این پست قصد معرفی آن را داریم یک مدار دزدگیر ساده و در عین حال کامل میباشد


که دارای 4 ورودی سنسور میباشد .



عملکرد این پروژه به این صورت میباشد که ابتدا با قرار دادن SW1 در حالت ONمدار دزدگیر 25 ثانیه به شما فرصت می دهد که از منزل خارج شوید . بعد 25 ثانیه در صورت فعال شدن هر کدام از سنسورها آژیر مدار به صدا در خواهد آمد .همچنین در زمانی که وارد منزل میشویم 20 ثانیه فرصت داریم تا وضعیت SW1 را
در وضعیت OFF قرار دهیم .

این پروژه با استفاده از میکرو کنترلر AVR  و کامپایلر #بسکام برنامه نویسی شده .

جهت دانلود فایل سورس و شبیه ساز  و HEX مدار  بر  روی لینک زیر کیک نمایید: http://s8.picofile.com/file/8304587476/dozdgir.zip.html

فرکانس پروگرام میکرو 1 مگا هرتز و کریستال داخلی است.

تغذیه میکرو فراموش نشود.(پایه 7 ایسی به +5 ولت و 8 ایسی زمین شود)

این پروژه 100% عملی و تست شده میباشد.

 

آشنایی با آیسی بافر ولتاژ بالا ۸ بیتی ULN2803

حتما تا به حال برایتان پیش امده که خواسته باشید بوسیله یک آی سی لامپ یا رله را روشن و خاموش کنید معمولا مستقیما نمیتوان آن را به مدار مربوطه وصل کرد و ممکن است در اثر کشیدن شدن جریان زیاد مدار آسیب ببیند. معمولا در این مواقع از یک ترانزیستور در حالت سوئیچ استفاده میکنند که به عنوان یک سوئیچ عمل میکند و خروجی مدار به بیس ترانزیستور وصل میشود و با تحریک بیس خروجی ترانزیستور بسته به نوع ترانزیستور خروجی تغییر حالت داده و جریان برقرار میشود که میتوان به کمک آن رله و یا مصرف کننده های دیگری را روشن و خاموش کرد و جریان مورد نیاز از ترانزیستور عبور می کند و تامین میشود و دیگر به مدار شما آسیبی نمیرسد.

اما اگر خواسته باشیم در مدار چندین خروجی داشته باشیم باید تعداد ترانزسیتورها را افزایش داد که باعث شلوغی و پیچیده تر شدن مدار م شود. آی سی که امروز میخوام براتون معرفی کنم یه آی سی هشت بیتی جریان بالا میباشد که برای آی سی های سری TTL و PMOS , NMOS , CMOS هم سازگار شده ودر این پکیج از ۸ ترانزیستور جریان بالا استفاده شده است.

نحوه کار بدین صورت میباشد که شما خروجی های مدارتان را به ورودی این آی سی وصل می کنید و با تحریک شدن ورودی خروجی ها تغییر حالت داده و مدار شما روشن میشود. البته ترانزیستور های این آی سی به صورت open collector میباشد و اگر به شکل خوب دقت کنید یک دیود هم به تمام خروجی ها وصل شده و از مدار خارج شده است که باید به تغذیه مثبت مدار وصل شود و یکی دیگر از کاربرد های آن بدین صورت میباشد که در صورتی که این پایه زمین شود تمام خروجی ها صفر میشود. البته باید توجه داشت این آی سی که در آن به صورت بافر میباشد و به صورت معکوس عمل میکند. و از دیگر مزایای این آی روبرو هم بودن ورودی ها و خروجی ها هست به طوری که مثلا اگر پایه ۱ که ورودی هست خروجی آن پایه شماره ۱۸ میباشد که روبرو آن در طرف دیگر قرار دارد

این ای سی ها به شماره ULN2803 , ULN2804 میباشد که آی سی ULN2803 برای آی سی های خانواده TTL سازگار شده و شماره ULN2804 برای خانوده CMOS سازگار شده است که برای ولتاژ های ۶ تا ۱۵ ولت مناسب میباشد .

موفق باشید.

آشنایی با قطعه ترمیستور

یکی از مشخصه های مورد نظر در مورد مقاومتهای معمولی این است که در محدوده وسیعی از تغییرات دمای محیطی ٬ مقاومت آنها تغیر نکند. اما ترمیستورها ( یعنی مقاومتهای حرارتی ) آگاهانه بصورتی ساخته شده اند که مشخصه هایشان با تغییر دمای محیط تغییر کند.به این ترتیب آنها را میتوان به عنوان سنسور ٬ و یا قطعات جبران کننده تغییرات حرارتی مورد استفاده قرار داد.

دو نوع ترمیستور اصلی وجود دارد : با ضریب حرارتی منفی (N.T.C) و ضریب حرارتی مثبت ( P.T.C) . در دمای 25 درجه سانتیگراد ٬ مقاومت نمونه های معمول N.T.C در حدود چند صد اهم (یا چند کیلو اهم) میباشد که با افزایش دما تا 100 درجه سانتیگراد ٬ مقاوت آن تا حد دهها اهم کاهش می یابد .اما مقاومت P.T.C در محدوده صفر تا 75 درجه سانتیگراد تقریبا ثابت است ( معمولا در حدود 100 اهم ). در درجه حرارت بالاتر از این حد ( معمولا 120 _ 80 درجه سانتیگراد ) مقاومت آن به سرعت بالا میرود ( حد اکثر تا 10 کیلو اهم ) .

یک نمونه مدار با ترمیستور:

آشنایی با آی سی رگولاتور يا تثبيت كننده ولتاژ

به منظور تثبیت (ثابت نگه داشتن) ولتاژ مورد نظر در نقاط مختلف مدار از آي سي هاي رگولاتور استفاده مي كنيم. تثبیت به اين منظور انجام مي شود كه ما در مداري نياز به يك لتاژ ثابت، مثلا 5 ولت dc دايم ولي نوساناتي در ولتاژ ورودي به مدار ما وجود دارد كه بر عملكرد مدار تاثير مي گذارد از اين رو از آي سي رگولاتور به منظور تثبيت كننده ولتاژ استفاده مي كنيم.

آي سي هاي رگولاتور دو نوع مثبت و منفي هستند و با پيش شمارهاي 78 براي نوع مثبت و 79 براي نوع منفي شناخته مي شوند دو رقم بعد از اين عدد ها نشان دهنده ولتاژ آي سي مي باشد.

مثلا: 7805 يعني آي سي رگولاتور 5 ولت مثبت

مثلا: 7805 يعني آي سي رگولاتور 5 ولت مثبت و يا: 7905 يعني آي سي رگولاتور 5 ولت منفي

آي سي رگولاتور داراي سه پايه است . پايه وسط آن مشترك است و به زمين مدار يا منفي متصل است . پايه اول ورودي جريان و پايه سوم خروجي تثبيت شده جريان است.

نكته بسيار مهم اين موضوع است كه جريان ورودي به آي سي رگولاتور بايد بين 3 تا 8 ولت بيشتر از جريان تثبیت خروجي باشد به عنوان مثال به آي سي 7805 بايد بين 8 تا 13 ولت جريان بدهيم تا 5 ولت تثبیت شده در خروجي به ما بدهد. جريان دهي آي سي هاي رگولاتور 1 آمپر است.

برخي از رنج هاي متداول آي سي هاي رگولاتور:

تيپ مثبت:7805 – 7806 – 7808 – 7809 – 7810 – 7812 – 7815 – 7818 – 7824 -…

تيپ منفي: 7905 – 7906 – 7908 – 7912 – 7915 – 7924 - …

نمونه مدار طراحی شده با آیسی رگلاتور :

آشنایی با بافر ( 74LS245 )

بسیاری از المانهای الکترونیکی و به خصوص IC هاي ديجيتالي، قابليت جريان دهي محدودي دارند و قطعاتي مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جريان زيادي دارند را نمي توان مستقيم به آن ها متصل نمود.

   علاوه بر اين در بعضي مدارات ممکن است خروجي يک IC به ورودي چند IC ديگر داده شود. براي هر IC پارامتري به نام Fan-Out تعريف مي شود که مشخص مي کند خروجي IC به ورودي چند IC مي تواند داده شود. در بعضي موارد که تعداد اتصالات بيشتر از Fan-out آي سي باشد، IC نمي تواند جريان لازم براي تغذيه ي تمام خروجی هایش را فراهم کند و خروجي اش افت مي کند. در چنين مواردي مي بايست از ICهای بافر استفاده نمود. به عبارت ديگر Fan-out بافر ها بسيار زياد است.

بافرها 2 وظیفه ی مهم را انجام می دهند :

1- منطقی کردن ولتاژ ورودی: اگر ولتاژ ورودی بین 2.5-0 ولت باشد، بر روی خروجی مربوطه ولتاژ 0 قرار گرفته و اگر بین 5-2.5 ولت باشد ، 5 ولت روی آن قرار می گیرد. در حقیقت بر روی پایه های خروجی همواره ولتاژ 0 یا 5 ولت (وابسته به ولتاژ ورودی) قرار می گیرد. ( درباره ی ولتاژ منطقی در بخش دیجیتال توضیح خواهیم داد )

2- تقویت جریان ورودی ها بر روی خروجی ها

پرکاربردترین بافر در کار ما آی سی 74245 می باشد که یک آی سی 20 پایه بوده و در آن 8 بافر مجزا

تعبیه شده.
  
ترتیب پایه های این IC در شکل زیر آمده است. (هر فلش سبز 2 طرفه یک بافر را نشان می دهد)

پایه ی 19 پایه ی"Enable" یا فعال ساز نام دارد ، اگر این پایه به زمین (0 منبع تغذیه) وصل شود، بافرها فعال می شوند و اگر به 5ولت متصل شود، بافرها خاموش می شوند.(در شکل بالا، مثلاً A0 و B0 یک بافر هستند)
   پایه ی 1 نیز که پایه ی جهت یا "Direction" نام دارد، جهت بافرها را نشان می دهد. مثلاً اگر DIR به زمین متصل شود، جهت بافر ازB به A (یعنی B ورودی و A خروجی است) و اگر به 5 ولت متصل شود، جهت بافر A به B می شود(یعنی A ورودی و B خروجی است).

پایه ی 20 هم به 5 ولت و پایه ی 10 هم به زمین یا 0 ولت متصل می شود.

تقویت کننده های عملیاتی و مقایسه کننده ها ( OP-AMP )

هدف از این مقاله آشنا کردن شما با طرز کار یک تقویت کننده ی عملیاتی ساده و چگونگی استفاده از آن به عنوان مقایسه کننده ی ولتاژ در پروزه ی روبات تعقیب کننده ی خط برای تبدیل سیگنال های دریافتی از سنسور ها به صورت های منطقی  0 و 1 که برای تزریق به میکرو کنترلر به کار میرود میباشد.

 

امروزه  انواع مختلفی از opamp ها به صورت  آی سی و با قیمت های بسیار ارزان در دسترس طراحان میباشد. برای مثالLM324 یک نمونه از این آی سی ها است که با داشتن چهار تقویت کننده ی عملیاتی یکی از محبوبترین این آی سی ها می باشد.

تمام opamp ها دارای دو ورودی هستند یکی ورودی (-) و دیگری ورودی (+) .

چنانچه سیگنالی به ورودی (-) اعمال شود این سیگنال با فاز مخالف در خروجی ظاهر میشود همچنین اگر سیگنال را به ورودی (+) اعمال کنیم سیگنال خروجی به صورت همفاز با ورودی ظاهر میشود.

یکی از کاربردهای مهم opamp ها استفاده از آنها به عنوان مقایسه کننده ی ولتاژ میباشد به این معنی که یک تقویت کننده ی عملیاتی با بهره ی زیاد دو ولتاژ ورودی را با هم مقایسه کرده و در خروجی خود سیگنالی تولید میکند که برابر بودن و یا برابر نبودن ورودی ها را مشخص میکند.

یکی از دو ورودی  opamp ها برای اعمال ولتاژ مرجع میباشد که معمولا به وسیله ی یک پتانسیومتر ایجاد میشود.

 

در صورتی که ولتاژ رفرنس به ورودی (-) اعمال شود 3 حالت زیر به وجود می آید :

 

1-     اگر ولتاژ اعمال شده به ورودی برابر ولتاژ مرجع باشد آنگاه خروجی 0 میشود.

2-     اگر ولتاژ اعمال شده به ورودی بیشتر از ولتاژ مرجع باشد خروجی ولتازی مثبت است.

3-     اگر ولتاژ اعمال شده به ورودی کمتر از ولتاژ مرجع باشد خروجی ولتازی منفی است.

 

به دلیل بهره ی زیاد مقایسه کننده ها هنگامی که ولتاژ ورودی از ولتاژ مرجع میگذرد مقایسه کننده از خود عکس العمل ناگهانی نشان میدهد و از یک سطح ولتاژ به سطح دیگر میرود. به همین دلیل از این مقایسه کننده ها در مدارات شامل سنسور استفاده میشود.

 

حال در صورتی که ولتاژ رفرنس به ورودی (+) اعمال شود سیگنال خروجی در مقایسه با سیگنال ورودی معکوس میشود به این معنی که هنگامی که ولتاژ ورودی از ولتاژ مرجع بیشتر شود خروجی Low میشود.

در شکل زیر مدار داخلی آی سی LM324 که دارای 4 تقویت کننده ی عملیاتی است و همچنین نحوه ی اتصال سنسورهای مادون قرمز به آن نشان داده شده همانطور که دیده میشود پایه های۳ , ۱۰,۵و 12 به یکدیگر و به ولتاژ رفرنس که توسط پتانسیومتر تولید میشود متصل میشود و از این طریق میتوان دقت سنسورها را تغییر داد.

پایه ی 4 از آی سی به ولتاژ +5 ولت و پایه ی 11 را به زمین متصل میکنیم در آخر پایه های ,۱ 7, 8و 14 از آی سی را میتوان به عنوان ورودی میکرو استفاده کرد.

 

قبل از اتصال این پایه ها به میکروکنترلر برای اطمینان از کارکرد آن و همچنین تنظیم پتانسیومتر میتوانید پس از اتصال منبع تغذیه با قرار دادن یک قطعه کاعذ سفید در فاصله ی معینی از سنسور ها آن را تنظیم کنید. در این صورت باید با قرار دادن کاغذ سفید مقابل هر سنسور دیود نورانی مربوط به آن سنسور روشن و با قرار دادن کاغذ سیاه خاموش شود.

توجه شود که در صورت حذف کردن مقاومت های متصل به دیودهای نورانی دیگر خروجی های آی سی برای میکرو کنترلر مطلوب نخواهد بود اما میتوانید 4 دیود نورانی و مقاومت های متصل به آن را از مدار حذف کنید.

موفق باشید

چند مدار لامپ کم مصرف 220 ولتی LED

چند نمونه مدار عملی یک لامپ 220 ولت شهری به وسیله 12 عدد لامپ LED سفید لیزری را آماده کرده ایم که بسیار بسیار کم مصرف است و توان بالایی نیز دارد و نور دلپذیری نیز دارد می توانید با تغییر لامپ های ال ای دی هر رنگی که دوست داشتید از آن بگیرید .

 

 

 

ترانسفورماتور

اگر دو سیم پیچ را در کنار یکدیگر قرار داده و از یکی از آنها جریان متغیری عبور دهیم ، در سیم پیچ دوم ولتاژی القا می شود . در واقع با عبور جریان متغیر از سیم پیچ اولیه یعنی سیم پیچی که ورودی به آن اعمال می شود ، در اطراف آن یک میدان مغناطیسی متغیر ایجاد می شود . این میدان متغیر، سیم پیچ دوم را قطع می کند و سبب القای ولتاژ در آن می شود . این پدیده اساس کار ترانسفورماتور است . دقت داشته باشید که در یک ترانسفورماتور بین سیم پیچ های اولیه و ثانویه هیچ گونه تماس الکتریکی وجود ندارد و انرژی ورودی تماماً از طریق میدان مغناطیسی به ثانویه منتقل می شود برای خواندن مطالب بیشتر از ترانس به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

حذف نویز در میکروکنترلر AVR

میکروکنترلر AVR یکی از میکروکنترلرهای پرکاربرد و پرطرفدار در بازار می باشد که در پروژه های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و میگیرد. متاسفانه یکی از شایعاتی که از موقع روی کار آمدن میکروهای AVR مطرح شد این بود که  AVR ها نویز پذیرند و به درد کار صنعتی نمی خورند. در حالی که اصلا این گونه نیست و خود افراد مواردی را رعایت نمی کنند که باعث این نویز می شود.  لذا ضروریست تا در مدار هایی که طراحی میکنیم تدابیری برای فیلتر کردن و جلوگیری از ورود نویز به داخل دستگاه یا میکروکنترلر در نظر بگیریم.

 

مواردی که AVR را آسیب پذیر می کند :

  •  راه یافتن نویز و عدم فیلتر کردن نویز در بخش تغذیه مدار
  • تاثیر نویز بر مقادیر ورودی و خروجی
  • تاثیر میادین الکترومغناطیسی روی چیپ AVR

با توجه به مسائل گفته شده روش هایی برای جلوگیری از این نویز برای شما پیشنهاد می شود:

  • استفاده از خازن های کوپلاژ و دکوپلاژ در رنج حدود ۱۰ تا ۱۰۰ نانو که در نزدیک ترین مکان به vcc و GND هر ای سی قرار میگیرد.
  • بین پایه گراند و ورودی رگولاتور یک خازن با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ میکروفاراد و یک خازن پلی استر ۱۰۰ نانو فاراد قرار دهید.
  • بین پایه خروجی و گراند رگولاتور نیز یک خازن ۱۰۰ نانو فاراد پلی استر و یک خازن الکترولیتی با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ میکروفاراد قرار دهید.
  • استفاده از منابع تغذیه سوییچینگ با خروجی دقیق و ثابت و استفاده از شبکه های خازنی در خروجی آن ها
  • استفاده از رگولاتور در صورت استفاده از منابع تغذیه ترانسی. در مورد رگولاتور سعی کنید رگولاتوری که استفاده می کنید از نظر جریان خروجی با جریان مورد نیاز شما متناسب باشد
  • اگر در پروژه های خود از Keypad استفاده می کنید تمام پایه ها را با مقاومت ۴,۷K پول آپ کنید یعنی به + تغذیه میکرو متصل نمایید. این کار از برگرداندن اعداد تصادفی و غیر منتظره توسط کی پد جلوگیری به عمل می آورد.
  • استفاده از گراند وسیع(polygon) اگر احتمال نویز در مدار به خاطر محیط یا حتی خود مدار زیاد باشد از این مورد حتما استفاده کنید و بطور کلی همیشه باید به این نکته دقت کنید که گراند مدار قوی باشد و حتما پهنای ان بیشتر از vcc  باشد اگر گراند مدار بیش از حد ضعیف باشد، حتی میکروهایی با نویز پذیری پایین مانند arm هم هنگ می کند .
  • در صورت امکان از کریستال به همراه دو خازن ۲۲PF برای بخش نوسان ساز میکرو استفاده کنید. در غیر این صورت اگر از RC داخلی میکرو استفاده می کنید حتماً از فرکانس های بالا مثل ۴ یا ۸ مگاهرتز استفاده نمایید.
  • سعی کنید تغذیه وسایل جانبی متصل به AVR را از یک منبع تغذیه مجزا یا یک رگولاتور مجزا تامین نمایید مخصوصا وسایلی نظیر موتور های DC زیرا اگر یکی باشه احتمال هنگ و ریست میکروکنترلر خیلی زیاد می شود این اتفاق به این دلیل است که مدارات قدرت ممکن است جریانهای لحظه ای زیادی بکشند و میکروکنترلر را ریست کنند. اگر احتمال میدهید ورودی های شما حامل نویز باشند آن ها را باید با اپتو کوپلر ایزوله کنید. (زمین های ورودی و خروجی اپتو کوپلر نباید بهم وصل باشند)
  • پین ریست میکروکنترلر رو بدون اتصال رها نکنید.
  • اگر قرار باشد به مدارتان ورودی آنالوگ و دیجیتال بدهید حواستان باشد که هر ۲ آن ها را رو به یک کانکتور ندهید. و اگر مجبور شدید بهتر است پین وسط را گراند کنید و ورودی انالوگ و دیجیتال را به ۲ پایه کناری بدهید.
  • کریستال را در نزدیک ترین مکان به میکروکنترلر قرار بدهید و بدانید که کریستال قلب مدارتان می باشد.
  • در صورتی که از رله استفاده می کنید ، یک دیود معکوس با بوبین رله موازی کنید.
  • سعی کنید هرگز از پین های AVR جریان نکشید. از ترانزیستور ها و درایور ها برای تقویت جریان استفاده نمایید.
  • در رسم PCB زاویه ۹۰ درجه را فراموش کنید. مخصوصا برای کریستال.
  • در رسم PCB سعی کنید Track ها کمترین مسیر ممکن را طی کنند.
  • سعی کنید مدار را برای حفاظت از نویز شدید در جعبه های فلزی قرار دهید، در صورتی که استفاده از جعبه فلزی محقق نیست ، می توانید از فویل آلومینیوم در داخل جعبه های پلاستیکی برای ایجاد شیلد استفاده نمایید.
  • در صورتی که از کامپایلر BASCOM استفاده می کنید بایستی با توجه به فراخوانی های سابروتین و متغیرهایی که در پرانتز توابع و سابروتین ها بکار برده اید و متغیر های محلی تعریف شده در توابع و سابروتین ها که با پیشوند Local به جای Dim تعریف می شوند و نیز تبدیلهای خودکار به رشته بایستی اندازه hwstack و swstack و framesize را در ابتدای برنامه تنظیم کنید.
  • در صورت امکان WatchDog Timer را در برنامه فعال کنید تا در صورتی که میکرو هنگ کرد ، ریست شود.
  • در مورد کامپایلر ها از نسخه دمو و یا خریداری شده استفاده کنید. نسخه های قفل شکسته دارای باگ های نرم افزاری می باشند که به صورت تصادفی کدهای خطا دار تولید می کنند و به سختی قابل تشخیص است.

 

راه اندازی تراشه MT-8870 دیکدر خط تلفن

این قطعه, فرکانس هایی را که با فشار دادن اعداد از طرف مبدا در خط جاری شده اند, در سر دیگر خط رمزگشایی می کند. آی سی MT8870D, چهار خروجی موازی باینری دارد, بدین معنا که می تواند 16 کد از ورودی را بر گرداند. این 16 کد عبارتند از : 10 عدد, کلیدهای * و # و کلیدهای A – B – C – D که البته 4 کلید آخر در صفحه کلید گوشی های استاندارد وجود ندارد. برای تبدیل 4 خروجی باینری آی سی به معادل دسیمال یا تقسیر آن, به یک آی سی یا میکروکنترلر دیگر نیاز است. در جدول زیر وضعیت پایه های خروجی DTMF Receiver, با توجه به کلید فشار داده شده در مبدا آورده شده است.

کاربرد : میتوان به عنوان ریموت کنترل خط تلفن اسفاده کرد (با کمک یک میکرو کنترلر)

شماتیک

آشنایی با اپتوترایاک

اپتوترایاک (Optotraiac) یک قطعه الکترونیکی است که در بسته بندی هایی همانند آی سی تولید می شود و همانطور که از نام آن پیداست، وظیفه آن کوپل کردن یا اتصال دو نقطه با استفاده از فرمان های نوری می باشد. داخل اپتوترایاک ها یک دیود نوری به همراه یک فتوترایاک قرار گرفته که هردو نسبت به محیط خارج اپتوترایاک ایزوله شده اند ؛ بدین معنی که فتوترایاک داخلی تنها می تواند نور ساطع شده توسط دیود نوری داخلی را دریافت کند. بیس فتوترایاک توسط نور دریافتی از طرف دیود نوری تحریک می شود و می تواند با توجه به آن ، جریان را از خود عبور بدهد . معمولا در هر اپتوترایاک حداقل دو پایه برای آند و کاتد دیود نوری و دو پایه هم برای m1 وm2 اپتوترایاک تعبیه شده است. هرگاه یک ولتاژ ایزولاسیون (معمولا ۳ تا ۵ ولت) را با رعایت قطب مثبت و منفی به آند و کاتد اپتوترایاک متصل کنیم، فتوترایاک به محض دریافت نور ساطع شده از دیود نوری تحریک می شود و می تواند جریان را از خود عبور دهد. نکته اصلی در رابطه با قابلیت های این قطعه اینجاست که ولتاژ ایزولاسیون (ولتاژ اعمال شده به دیود نوری) نسبت به ولتاژ عبوری از فتوترایاک کاملا ایزوله است و هیچ گونه اتصال فیزیکی میان آن ها برقرار نمی شود. شما می توانید یک ولتاژ ۵ ولت را از میکروکنترلر به آند و کاتد اپتوترایاک اعمال کنید و توسط آن عبور یک ولتاژ بالا یا یک جریان پر از نویز را از فتوترایاک کنترل کنید ؛ بدون آن که ذره ای از آن نویز وارد مدار اصلی شما شود و یا در عملکرد میکروکنترلر اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال اگر بخواهیم از طریق میکروکنترلر مستقیما به موتوری فرمان بدهیم یا رله ای را فعال کنیم ممکن است عمکرد موتور باعث ایجاد نویز شده و بر روی عملکرد میکروکنترلر یا مدار فرمان تاثیر بگذارد و باعث اختلال در سیستم شود ؛ اما اپتوترایاک این دو قسمت را کاملا از هم مجزا می کند.

برخی از این قطعات مانند MOC3020 برای تریگر کردن پایه های ترایاک و کنترل جریان متناوب استفاده می شوند. مثلا اگر بخواهید با استفاده از میکروکنترلر یک رقص نور ۲۲۰ ولت بسازید، لازم است که خروجی میکرو را به ورودی اپتوترایاک متصل کنید و از خروجی اپتوترایاک نیز برای راه اندازی ترایاک های قوی تر استفاده کنید؛

نقشه پایه ها

 

مدار فیوز الکترونیکی ساده با ترانزیستور 2n3055

 در زیر مدار یک فیوز ساده و ارزان الکترونیکی را مشاهده می کنید ، این فیوز حداکثر ولتاژ کاری اش شصت ولت می باشد و دارای یک دکمه استارت و استوپ می باشد که با فشردن آن فیوز وصل می شود و جریان وصل خواهد شد و در صورت اتصال کوتاه مدار را قطع می کند . 

 

 

لحظه دقیق تحویل سال 1395

عید آمد و عید آمد، باز آن جشن سعید آمد…

زمان شروع یا تحویل سال نو هجری خورشیدی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران به شرح زیر است،

لحظه تحویل سال 95 در ایران :

ساعت 8 و 0 دقیقه و 12 ثانیه (ساعت هشت و صفر دقیقه و دوازده ثانیه) صبح

روز یکشنبه 1 فروردین 1395 هجری شمسی

مطابق با 10 جمادی‌ الثانی 1437 هجری قمری

و برابر 20 مارس 2016 میلادی

پروژه ساعت و تاریخ و دما با سونسگمنت بزرگ و AVR

سلام دوستان

این یک پروژه ساعت و دما تاریخ با استفاده از میکرو کنترلر AVR-ATMEGA8  که 7ثانیه دما 7ثانیه تاریخ و 7 ثانیه ساعت را به صورت چرخشی بر رویه یک سونسگمنت 4 دیج بزرگ نشان میدهد.

سون سگمنت  این پروژه با استفاده از LED معمولی ساخته شده و با ولتاژ 12 ولت فعال میشه و مزیت این نوع سون سگمنت این است که : 1- از فاصله بسیار دور به راحتی خوانده میشود 2- در محیط هایی با نور کم خوانا است 3- تنوع رنگ به سفارش مشتری (قرمز - زرد - سبز - آبی - سفید )

دما در این پروژه با استفاده از سنسور LM35 اندازه گیری میشه و ساعت وتاریخ  با استفاده از آیسی DS1307 و  باتری بک آپ شمارش میشود که در صورت قطعی برق صفحه نمایشگر خاموش میشود ولی ساعت و تاریخ به کار خود ادامه میدهند...

میکرو کنترلر این پروژه AVR , ATMEGA8 است که به زبان بیسیک و با کامپایلر بسکام برنامه نویسی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش این پروژه به صورت ساخته شده و کامل یا به صورت source و شبیه ساز پروتیوس و فایل pcb , مراتب را با ذکر مشخصات خود به ادرس ایمیل sajadavr@gmail.com اعلام نمائید.

شماره تماس : 09130776963

.

پروژه +منبع تغذیه+فیبر فایبرگلاس

 

 

آشنایی با جریان سه فاز

جريان سه فاز در مداري كه سيم بندي القاء شونده آن (آرميچر) از سه دسته سيم پيچ جدا كه هر كدام نسبت به هم 120 درجه الكتريكي اختلاف فاز دارند تهيه مي شود. انواع اتصال در سيستم سه فاز در سيستم سه فاز معمولاً‌ از سه نوع اتصال استفاده مي شود : الف- اتصال ستاره ب- اتصال مثلث ج- اتصال مختلط -محاسبه جريان و ولتاژ در اتصال ستاره همانطور كه مي دانيم در اتصال ستاره اختلاف سطح هر فاز با سيم نول ولتاژ فازي (UP) و اختلاف سطح هر فاز با فازي ديگر ولتاژ (Ul) را تشكيل مي دهند. مقدار ولتاژ خط از مجموع دو ولتاژ فازي بدست مي آيد. به همين جهت براي بدست آوردن مقدار Ul بايد برآيند دو ولتاژ فازي را رسم و مقدار آن را محاسبه نماييم. بدين ترتيب كه يكي از بردارها را در امتداد و به اندازه خودش رسم كرده و سپس بردار را با بردار پهلويش رسم مي كنيم. رابطه روبرو برقرار است : UL=(√3)UP  اما جرياني كه از هر كلاف عبور مي كند همان جريان خط مي باشد. يعني در اتصال ستاره جريان خط مساوي جريان فاز است .             IL=IP -محاسبه جريان و ولتاژ در اتصال مثلث در اين روش كلافهاي مصرف كننده يا مولد به شكل مثلث قرار مي گيرند. همانطور كه مي دانيم ولتاژ خط UL در اتصال مثلث همان ولتاژي است كه در دو سر كلاف قرار دارد يعني در اتصال مثلث ولتاژ خط برابر با ولتاژ فاز است :              UL = UP اما جرياني كه از هر خط مي گذرد مجموع برداري جريان دو كلاف بعدي است. پس جريان هر خط 73/1 برابر جريان هر فاز است :               IP=(√3)IL جريان هر خط 73/1 برابر جريان هر فاز است :              -اتصال مختلط تركيبي از اتصالهاي ستاره و مثلث مي باشد. توان در مدارهاي سه فاز در يك اتصال سه فاز توان كل از مجموع توانهاي هر فاز بدست مي آيد : P = P1+P2+P3      اگر بار متعادل باشد داريم :      P1 = P2 = P3 = Pph پس توان كل مي تواند سه برابر توان هر فاز باشد :      P = 3Pph P = Up.lp.COSφ در اتصال ستاره توان بصورت زير بدست مي آيد :   UP=(√3)UL              و            ip=iL P=(√3)IL.UL.Cosφ  در اتصال مثلث هم رابطه بالا صادق مي باشد. روشهاي اندازه گيري توان معمولاً براي اندازه گيري در سيستم سه فاز از دو روش زير استفاده مي كنند : الف- روش چهار سيم (3 واتمتري) ب- روش سه سيم (2 واتمتري) الف- روش چهار سيم : در اين روش با استفاده از 3 واتمتر كه سر راه هر فاز قرار مي گيرد و سيم نول توان هر فاز جداگانه اندازه گيري شده و مجموع اين سه واتمتر توان كل مي باشد. اگر بار كاملاً متعادل باشد هر سه واتمتر داراي مقادير مساوي مي شوند. پس در يك بار متعادل فقط از يك واتمتر هم مي توان استفاده كرد. ب- روش سه سيم : در اين روش بدون سيم نول عمل مي شود. دو واتمتر كه هر كدام بين  ...

شکل موج جریان سه فاز:

راه اندازی موتور سه فاز با استفاده از برق تک فاز

موتورهای سه فاز ، ميتوانند بجای موتورهای يك فاز به شبكه اتصال داده شود به شرط آنكه برای ايجاد ميدان دوار توسط اختلاف فاز از يك خازن استفاده شود در قسمتی كه خازن با سيم پيچی موازی يا سری وصل ميشود جريان جلو افتاده ، بدين ترتيب در مدار اختلاف فاز به وجود می آيد و ميدان دوار ايجاد ميشود .جهت گردش موتور بستگی به طرز اتصال سيم پيچی كمكی و خازن دارد. ابتدا ظرفيت خازن مورد نياز را بايد بدانيم:  انتخاب خارن برای هر كيلو وات قدرت    برای ولتاژ 110 ولت ، خازن به ظرفيت µf 250 برای ولتاژ 220 ولت ، خازن به ظرفيت µf70    برای ولتاژ 380 ولت ، خازن به ظرفيت µf22      تغييرات تبديل سه فاز به يك فاز در موتور   موتور با 80% قدرت قبلی كار مي كند.گشتاور اوليه بستگی به نوع اتصال دارد. كه مقدار آن از 25% تا 60% قابل تغيير است.برای ايجاد گشتاور اوليه بيشتر از يك خازن راه انداز برای كمك با خازن موتور استفاده كردولی بايد پس از راه اندازی موتور ، خازن راه انداز از مدار خارج گردد.   نكته: اين تغييرات برای موتورهای روتور قفسه ای است. موتورهای سه فاز را اگر چه توان آنها از 2 کیلو وات بیشتر نباشد می توان از طریق قرار دادن خازن بصورت تکفازه راه اندازی نمود. توجه: هرگز موتورهای بالای 2 کیلو وات را از این طریق راه اندازی نکنید  فرمول یک:   c=KW*5/.2               660      to      380 مثال: الکتروموتور سه فاز 660 ولت را می خواهیم با ولتاژ 380 ولت تکفاز راه اندازی نماییم اگر این موتور 2 کیلووات باشد خازن آنرا محاسبه کنید:  C=2*5/.2=50  میکرو فاراد  فرمول دو:   c=KW*14/.2                  380   to    220  مثال: الکتروموتور سه فاز 380 ولت را می خواهیم با ولتاژ 220 ولت تکفاز راه اندازی نماییم اگر این موتور 1 کیلووات باشد خازن آنرا محاسبه کنید:  C=1*14/.2=70  میکرو فاراد  فرمول سه:   c=KW*40/.2                  220  to    110  مثال: الکتروموتور سه فاز 220 ولت را می خواهیم با ولتاژ 110 ولت تکفاز راه اندازی نماییم اگر این موتور 1 کیلووات باشد خازن آنرا محاسبه کنید:  C=1*40/.2=200  میکرو فاراد

نقشه اتصال خازن در تخته کلم موتور:

 

نقشه اتصال خازن به کلاف ها:

شینه بندی

باس بار یا شینه عبارت است از یک هادی به شکل لوله ای یا سیمی و یا تسمه ای که انرژی الکتریکی از نیروگاهها, ترانسفورماتورها و یا خطوط انتقال و از طریق آن به مراکز مصرف منتقل می شود بعبارت ساده تر شینه یک هادی است که بوسیلۀ انشعابات متعدد به منابع تولید و مراکز مصرف متصل است.
شینه بندی : نحوۀ ارتباط الکتریکی فیدرهای مختلف را به یک باس و به یکدیگر و ایجاد ساختار و اتصالات بین تجهیزات را شینه بندی گویند.

 

 

 

 

 

 

 

*انواع شینه بندی:

1- سیستم بدون باسبار

2- سیستم تک شینه

3- شینه بندی اصلی و انتقالی

4- شینه بندی دوبل( دو شین اصلی )

5- شینه بندی دوبل با دیسکانکت موازی

6- سیستم شینه بندی یک و نیم بریکری

 

 

 

 

 

 

 

 

1- سیستم بدون باسبار: without Busbarاین طرح اصولا بندرت و تنها در پست های کم اهمیت و یا موقتی استفاده می شود و دارای معایب زیر است: - برای انجام تعمیرات روی هر یک از تجهیزات کل پست بی برق می شود. - با بروز هر اتصال کوتاهی در روی خط و یا هر قسمت از مدارات داخل پست کل پست بدون برق خواهد شد. - ضریب اطمینان بسیار کمی دارد. - برای تغذیه های کوتاه مدت بکار می رود. - امکان مانور روی تغذیه کننده ها وجود ندارد. ** تنها مزیت سیستم بدون باسبار حفاظت ساده و ارزان قیمت آن است. 2- سیستم تک شینه: Single Busbar مزایا: هزینۀ کم حفاظت و عملیات ساده در این سیستم تمام انشعابات روی یک شین و توسط یک بریکر با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند. معایب: • با اتصال کوتاه روی شین تمام پست بی برق می شود. • در صورت تعمیرات روی یک انشعاب آن انشعاب بدون برق می شود. • امکان توسعۀ ایستگاه بدون خاموشی کل ایستگاه وجود ندارد. این نوع شینه بندی مناسب برای مصرف کننده هایی است که امکان تغذیه از ایستگاه دیگر را داشته باشند.
می توان برای برطرف کردن بعضی از معایب طرح فوق از بریکر (
Bus Section = Bus Tie) و یا از دیسکانکت استفاده کرد. در صورتی که برای قطع طولی شین از دیسکانکت استفاده شده باشد برای قطع و وصل آن یک طرف شین بدون برق باشد ولی در صورت استفاده از بریکر می توان در هر شرایطی بریکر را باز و بسته نمود.
در صورت استفاده از بریکر باس شکن در صورت اتصالی روی هر فسمت از شین, همان قسمت بدون برق می شود و تداوم و سرویس دهی بهتری را دنبال خواهد داشت و بریکر باس شکن در حالت کار عادی ایستگاه بسته نگه داشته می شود. 

 

3- شینه بندی اصلی و انتقالی:

 

 

Main & Transfer Busbar در صورت اتصال کوتاه روی شین تمام انشعابات بدون برق خواهد شد مگر اینکه از باس شکن استفاده نمائیم. در حالت کار عادی سیستم تنها شین اصلی برقرار بوده و از شین فرعی استفاده نمی شود و بریکر کوپلر باز است. و بریکر باس کوپلر در هر زمان تنها می تواند جانشین یکی از بریکرهای خطوط و یا ترانس شود در این سیستم از یک شین اصلی و از یک شین فرعی که ارتباط دو شین توسط یک بریکر موسوم به Bus Coupler امکان پذیر است, هر انشعاب از طریق بریکر به شین اصلی و از طریق دیسکانکت به شین فرعی وصل است. بریکر باس کوپلر در صورت اشکال در هر یک از بریکرها می تواند جایگزین آنها شود. این متن برگرفته از سایت مهندسی برق قدرت و شبکه های انتقال و توزیع مهندس هادی حداد خوزانی می باشدپس هنگام جایگزینی باس کوپلر بجای هر یک از بریکرهای خط و یا ترانس, ابتدا باید دیسکانکتهای طرفین کوپلر را بست و بعدا بریکر کوپلر بسته شده و در نهایت سکسیونر متصل به شین فرعی بسته و بریکر خط یا ترانس را از مدار خارج می نمایند. در صورتی که تعداد انشعابات از شین اصلی زیاد باشد گاهی شین اصلی و فرعی به دو یا چند بخش نیز تقسیم می گرددکه ارتباط بخش ها در شین اصلی معمولا از طریق بریکر ودر شین فرعی از طریق دیسکانکت انجام می شود باید توجه داشت که توسعۀ ایستگاه بدون خاموشی کامل آن امکان پذیر نیست.ولی در صورت استفاده از باس شکن می توان یک طرف آن را برای توسعه بدون برق کرد. شین بدون خاموشی قابل تعمیر نیست ولی بریکرهای خط و یا ترانس بدون خاموشی خط و یا ترانس قابل تعمیرند. در صورت استفاده از باس شکن, باس کوپلر برای دو طرف در نظر گرفته می شود و در صورت استفاده از باس شکن در شین فرعی, می توانیم دو بریکر را در آن واحد تعمیر نمائیم. معمولاً این نوع شینه بندی تا سطح ولتاژ 132 Kv مورد استفاده قرار می گیرد.
4- شینه بندی دوبل( دوشین):
Duplicate Busbar *** نقش بریکر کوپلر در این شینه بندی با بریکر کوپلر در شینه بندی اصلی و انتقالی متفاوت است. می توان با استفاده کردن از دیسکانکت D.S بدون خاموشی از دو شین اصلی استفاده شود هر انشعاب دارای سه دیسکانکت است که دو دیسکانکت امکان اتصال از یک شین به شین دیگر به این صورت است که ابتدا دیسکانکتهای مربوط به کوپلر و بریکرکوپلر را بسته و پس دیسکانکتهای شین دوم را بسته و شین اول را باز می نمایند در صورتی که تعداد انشعابات زیاد باشد می توان از بریکر Bus section استفاده کرد که در اینصورت برای هر بخش از شین یک بریکر کوپلر مورد نیاز خواهد بود. در این سیستم می توان تعدادی از انشعابات را از یک شین و تعدادی دیگر را از شین دوم تغذیه کرده توسعه پست بدون برق کردن پست امکان پذیر است.
*عیب اساسی: تعمیر بریکر خط و یا ترانس, خاموشی انشعاب مربوطه را بدنبال خواهد داشت تا سطح ولتاژ 132 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرند.
5- سیستم شینه بندی با دو شین اصلی و دیسکانکت موازی:
Duplicate Busbar With by pass Disconect این سیستم در واقع ترکیبی از دو سیستم شینه بندی دوبل و اصلی انتقالی است. هر یک از دو شین می توانند در حالت عادی در مدار باشند و دیگری بعنوان درز و مورد استفاده قرار گیرد. در مواردی که در بریکر هر انشعاب نقصی وجود داشته باشد می توان یک مسیر موازی به کمک بریکر کوپلر ایجاد کرد و بدون خاموشی انشعاب مربوطه نسبت به رفع اشکال از بریکر معیوب اقدام کرد. بدین ترتیب مزیت های دوسیستم در یک سیستم جمع شده است. اما به لحاظ تعداد زیاد دیسکانکتها, کنترل و حفاظت کل سیستم پیچیده تر و نیز از نظر اقتصادی گرانتر خواهد بود. این نوع شینه بندی نیز معمولا در پستهای با ولتاژ 132 Kv که دارای اهمیت زیادی باشند و گاهی در پسی های با سطح ولتاژ 230Kv نیز مورد استفاده قرار می گیرند
6- سیستم شینه بندی یک و نیم بریکری :
One & halfBreaker Systemسیستم های شینه بندی تاکنون معرفی شده است بهنگام کار عادی پست همگی فقط دارای یک شین بر قرار هستند و شین دوم معمولا بصورت رزرو بوده و باری روی آن قرار ندارد. در چنین سیستم هایی چنانچه اتصال کوتاهی روی شین برقرار رخ دهد تمام بریکرهای تغذیه کننئه انشعابات توسط سیستم حفاظت باسبار تریپ خواهند خورد و کل پست و یا بخشی از آن برای مدتی بی برق خواهد شد در پست هایی با ولتاژ 230Kv و بالاتر که معمولا ایستگاهایی در یک منطقه قرار دارند بی برق شدن یک بخش از پست می تواند منجر به خاموشیهای گسترده ای هر چند کوتاه مدت گردد بخصوص در نواحی پر مصرف که دارای کارخانجات و مجتمع های صنعتی بزرگ باشد این مسئله بیشتر اهمیت خواهد داشت. لذا برای بالا بردن قابلیت اطمینان سیستم و پایداری شیکه از سیستم های شینه بندی گرانتر ولی مطمئن تری استفاده می شود که سیستم یک ونیم بریکری یکی از آنها ست. در این نوع شینه بندی برای هر دو انشعاب سه بریکر وجود دارد( برای یک انشعاب یک ونیم بریکر هزینه شده است ). امکان مانور روی بریکرها و انشعابات زیاد است و هیچ انشعابی با معیوب شدن یک یریکر تغذیه کننده آن از مدار خارج نمی شود چون در هر لحظه دو مسیر تغذیه برای هر انشعاب وجود دارد. سیستم دارای دو شین اصلی بوده که در حالت عادی کارکرد هر دو برقرار بوده و کلیۀ بریکرها نیز در مدار می باشند. به این ترتیب در صورتی که روی هر یک از اتصال کوتاهی رخ دهد هیچ یک از انشعابات از مدار خارج نخواهد شد. توسعۀ ایستگاه بدون قطع هیچ یک از انشعابات امکان پذیر است.در این سیستم شینه بندی:

• تمام کلیدها در حالت عادی وصلند.

• در صورت اتصال کوتاه روی شین بریکرهای مربوطه به همان شین بدون برق خواهند شد.

• در صورت اتصالی روی هر انشعاب دو بریکر از مدار خارج خواهند شد.

• امکان تعمیر هر کدام از بریکرها و شین ها بدون قطع انرژی امکان پذیر است.

• توسعه پست براحتی امکان پذیر است.

*عوامل مؤثر در شینه بندی:
• قابلیت اطمینان و تداوم سرویس دهی
• موقعیت پست در شبکه
• ولتاژ و ظرفیت پست
• اهمیت مصرف کننده

 

 

راه اندازی دات ماتریس 8.8 با avr

این یک پروژه راه اندازی دات ماتریس با atmega8 هست که استارت خوبی جهت ساخت تابلو روان هست .

در این پروژه از یک دات ماتریس 8.8 تشکیل شده که مستقیم به میکرو اتصال داده شده

دات ماتریس 8.8 دارای 8 LE8 در سطر و 8 LED در ستون هست که مجموعا دارای 64 LED هست که معمولا آند LED ها به صورت ستونی و کاتد LED هابه صورت سطری به هم متصل میشند مطابق شکل زیر :

بسته به مدل دات ماتریس خریداری شده نقشه پایه ها متفاوت هستش اما نوعی که من داشتم و باهاش این برنامه را تست کردم از نوع 88056 بود که نقشه سطر و ستونش را براتون تویه فایل قابل دانلود گذاشتم

برنامه با استفاده از کامپایلر بسکام نوشته شده .انشالله تغذیه IC فراموش نشه یعنی پایه 7 IC یه +5 ولت و پایه 8 IC به زمین وصل بشه .و در این برنامه پورت B به سطر های دات ماتریس وصل میشه و پورت D به ستون ها

دانلود برنامه میکرو : http://s6.picofile.com/file/8231689684/dot_matris.zip.html

 

ساعت ساده با AVR و LCD کارکتری 2.16

سلام  خدمت دوستان

چند تا از دوستان از من درخاست ساعت با میکرو AVR کرده بودند که ساده باشه و به زبان بیسیک باشه با کامپایلر BASCOM

امروز براتون یک ساعت با ال سی دی کارکتری 2.16 آپلود میکنم  که در خط بالا LCD کلمه ساعت را به فارسی نشون میده و در خط زیرین خود ساعت را نمایش میده .فقط چند تا نکته راجب به این پروژه بگم که کریستال داخلی میکرو دقت بالایی نداره و بهتره اگه استفاده دايمی از مدار دارید خودتون برنامه میکرو را به کریستال خارجی تغییر دهید و یک کریستال 32مگا هرتز (که معروفه به کریستال ساعت ) به پایه 9 و 10 آیسی وصل کنید

و نکته دیگه اینه که تغذیه میکرو فراموش نشه یعنی پایه 7 آیسی میکرو +5 ولت و پایه 8 آیسی به زمین وصل بشه تذیه LCD نیز فراموش نشه که اونم پایه 2 و 15 به +5 ولت و پایه 1 و 3و 5 هم زمین بشه

برای تنظیم کنتراست (شدت وضوح LCD) یک پتانسیومتر 10 کیلو اهم خریده یا دزدیده یا دودر کرده و دوتا پایه غیر مشترک اونا به +5 ولت و زمین وصل کنید و از پایه مشترک اونا به پایه 3 LCD وصل کنید

فرکانس پروگرام کردن میکرو هم یک مگا هرتز و رویه کریستال داخلی پروگرام بشه

اگه سوالی بود در خدمتم : 09130776963

دانلود نقشه پروتیوس و فایل سورس و هگز : http://s6.picofile.com/file/8228673484/CLOCK_BARGH_ELK_BLOGFA_COM.zip.html

روابط و محاسبات تعداد دور سیم پیچ موتور تک فاز

 

 

 

 

سلام دوستان

این چند تا عکس از روابط و محاسبات تعداد دور سیم پیچی الکترو موتور تک فاز هستش که به درخواست چند تا از دوستان در وبلاگ درج شد .در صورتی که میخواهید در سایت خود قرار دهید حتما منبع درج شود .در صورتی که عکسها خوانا نبود از طریق لینک دانلود زیر عکس ها را در سایز واقعی دانلود کنید حتما خوانا خواهد بود .

با تشکر _موفق باشید

لینک دانلود: 

http://s3.picofile.com/file/8225468426/WWW_BARGH_ELK_BLOGFA_COM_RAVABET.zip.html

توليد سیم افشان

فرايند كلي توليد سیم افشان :

نظر به اينکه فرآيند توليد کابل داراي چرخه بسيار پيچيده و طولاني است و در فصل اول به اجمال توضيح داده شد در اين فصل چرخه توليد سيم و کابل را بطور خلاصه تعريف مي نماييم . ابتداء مفتول 8 ميليمتري مس كه در قرقره هاي بزرگ پيچيده شده به وسيله ليفتراك روي سكوي مخصوص قرار ميگيرد و در مرحله اول وارد دستگاه كشش راد مي شود اساس كار دستگاه كشش راد نورد مي باشد مفتول 8 ميليمتري پس از عبور از بين قرقره هاي مضاعف كه 38/1 ميليمتر رسيده در قرقره اصطلاحا قالب ناميده مي شود نازك شده و در نهايت به قطر هاي بزرگ پيچيده مي شود . به دليل اينكه هنگام نور، گرما و حرارت زيادي توليد مي شود تمام دستگاههاي كشش توسط مايع آب و صابون سرد و روغنكاري مي گردد . اين مايع بصورت يك چرخه به تمامي دستگاههاي در حال كار تزريق شده و توسط لوله هاي ارتباطي به مخزن اصلي برگردانده مي شود و اين چرخه مرتبا در حال تكرار مي باشد . سيم هاي 38/1 ميليمتري به روي دستگاههاي كشش ثانويه يا فاين انتقال يافته و در آنجا به / قرقره هاي سيم 185/0 ، 234/0 ، 285/0 ، 375/0 تبديل مي شود دليل تبديل به قطر هاي مختلف ساخت و توليد انواع قطرهاي سيمهاي افشان موجود در بازار مي باشد . بعد از اين مرحله قرقره هاي سيم داخل مخزن فلزي كوره چيده شده توسط جرثقيل برقي به داخل كوره آنيل هدايت مي گردد . عمليات حرارتي باعث مي گردد تا سيم حالت خشكي خود را از دست بدهد و نرم شود تا هنگام تاب خوردن و پيچيدن شدن در دستگاه بانچر شكسته نشود . قرقره ها پس از عمليات حرارتي روي سكوئي كه پي اف نايمده مي شود چيده شده و به سوي دستگاه بانچر هدايت مي شود . دستگاه بانچر وظيفه تاباندن رشته هاي نازك سيم را به عهده دارد داخل دستگاه بانچر قرقره اي نصب شده تا سيمهاي پيچيده شده آن پيچيده شود . مرحله بعدي پوشاندن سيم توسط عايق پلاستيكي مي باشد كه توسط دستگاه اكسترودر انجام مي پذيرد . مواد پلي اتيلني و رنگ توسط اكسترودر ، بصورت مذاب در آمده و روي سيمهاي افشان بصورت غلافي قرار مي گيرند و پس از آن داخل آب عبور كرده تا سرد شوند . سيمها پس از روكش شدن وارد دستگاه چاپ شده و مشخصات سيم و كارخانه توليد كننده روي آن چاپ مي گردد . جهت توليد سيمهاي مختلف بايستي تعداد رشته ها و ساير مشخصات آن دقيقا تعيين گردد . سيم ها پس از توليد به دستگاه كلاف كن هدايت مي شوند اين دستگاه وظيفه دسته بندي سيمها را در كلافهاي 100 متري به عهده دارد در تمامي مراحل توليد سكوهايي وجود دارد كه مانع از گره خوردن سيم مي شود اين سكوها اصطلاحا پي اف ناميده مي شود . از مهمترين مراحل توليد سيم مرحله كنترل كيفيت و آزمايشگاه مي باشد كه بايستي در هر كارخانه وجود داشته باشد در اين مرحله مقاومت الكتريكي سيم هادي بودن و روكش آن ، مقاومت در مقابل كشش و سرما و … آزمايش شده و پس از تائيد روانه بازار گردد .