.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

اساس توربین های بادی

انرژی باد نظیر سایر منابع انرژی تجدید پذیر، بطور گسترده ولی پراکنده در دسترس می‌باشد.

تابش نامساوی خورشید در عرض‌های مختلف جغرافیایی به سطح ناهموار زمین باعث تغییر دما و فشار شده و در نتیجه باد ایجاد می‌شود. به علاوه اتمسفر کره زمین به دلیل چرخش، گرما را از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی انتقال می‌دهد که باعث ایجاد باد می‌شود. انرژی باد طبیعتی نوسانی و متناوب داشته و وزش دائمی ندارد.


از انرژی های بادی جهت تولید الکتریسیته و نیز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد کردن غلات، کوبیدن گندم، گرمایش خانه و مواردی نظیر اینها می توان استفاده نمود. استفاده از انرژی بادی در توربین های بادی که به منظور تولید الکتریسته بکار گرفته می شوند از نوع توربین های سریع محور افقی می باشند. هزینه ساخت یک توربین بادی با قطر مشخص، در صورت افزایش تعداد پره ها زیاد می شود.

ادامه مطلب ...

اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف بر انسان

راهکارهای کاهش مضرات لامپها پژوهشگران کشور با تحقیقاتی اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف بر مغز جنین، کاهش حافظه، پوست و چشم را به اثبات رساندند و ضمن هشدار نسبت به نحوه استفاده از این لامپها خواستار ایجاد پروتکلی برای معدوم سازی یا استفاده صحیح از آن شدند

 

لامپهای فلورسنت فشرده (CFL) که در ایران به نام "کم مصرف" عرضه می شود در اوایل دهه ۱۹۸۰ به بازار آمد و همزمان با ورود این نوع لامپها هشدارهایی در زمینه اثرات نامطلوب این نوع لامپها گزارش شد. در این راستا پروژه های تحقیقاتی در شرکتهای دانش بنیان اجرا شد که برخی از ادعاها در زمینه اثرات زیان بار لامپهای فلوروسنتی به اثبات رسید.

ادامه مطلب ...

تصاویری از دکلهای برق به شکل انسانهای غول پیکر

دو طراح خوش ذوق آمریکایی دکلهای برقی که قرار است جریان الکتریسیته را در ایسلند منتقل کنند به شکل انسانهای غول پیکری فولادی طراحی کردند.

ین انسانهای غول پیکر که ارتفاع آنها به 30 متر می رسد می توانند نور را به خانه های ایسلند برسانند.

 

دو معمار آمریکایی به نامهای "جین چوی" و توماس شاین" در استودیوی خود در ماساچوست آمریکا تصمیم گرفتند در رقابتی که شرکت انتقال برق ایسلند برای طراحی سیستم برق رسانی سراسری این کشور برگزار کرده بود شرکت کنند و از هنر برای طراحی دکلهای برق فشار قوی بهره گیرند.

 

یکی از شرایط شرکت در این رقابت برای طراحی دکلهای شبکه جدید برق 220 کیلوولت، این بود که دکلها با طراحیهای فعلی متفاوت باشند.

نتیجه این شرط، طراحی 12 غول دیدنی فولادی است که بر روی سرزمین ایسلند راه می روند.این پروژه که Land of Giants )سرزمین غولها) نام دارد می تواند تصوری را که مردم از دکلهای زشت و عظیم برق فشار قوی دارند از بین ببرد و منظره ای دیدنی را برای کسانی که در جاده ها در حرکتند ایجاد کند.

 

این دکلهای انسان نمای 30 متری، کابلهای برق را بر روی بازوهای خود حمل می کنند.حالت این غولها در موقعیتهای مختلف متفاوت است به طوریکه به نظر می رسد در حال حرکتند و یا خم و راست می شوند.

 

براساس گزارش تلگراف، هزینه ساخت این دکلها تفاوت چندانی با هزینه ساخت دکلهای معمولی ندارد و تنها طراحی زیبای آنها به شبکه برق رسانی ایسلند جلوه داده است.

 

هرچند شرکت برق رسانی ایسلند هنوز در حال بررسی بودجه این طرحها است دکلهای برق به شکل انسان برنده جایزه معماری ساخته نشده" (Unbuilt Architecture Award ) انجمن معماری بوستن شده اند.

 

این جایزه همه ساله به بهترین طراحیهای معماری که هنوز ساخته نشده اند اعطا می شود.

ادامه مطلب ...

نمایشگر لمسی جدیدی که از فشار انگشت برق می گیرد!

دانشمندان کره ای با استفاده از فناوری نانو روشی را یافته اند که صفحات نمایشگرهای لمسی می توانند فشار انگشت را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، استفاده از نمایشگرهای لمسی در لپ تاپ، تلفنهای همراه هوشمند، پخش کننده های MP3 و لوح- رایانه های نسل جدید رواج گرفته است در این راستا نمایشگرهای لمسی چه از نظر طراحی و چه از نظر ادغام با عملکردهای دیگر درحال تکامل هستند.

در این میان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه "سانگ کیونکوان" با همکاری شرکت سامسونگ در حال توسعه نمایشگرهای لمسی هستند که می توانند انرژی حاصل از فشار انگشت را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.
این محققان موفق شدند روی یک غشای پلاستیکی، الکترودهای شفاف و انعطاف پذیر را چاپ کنند و این نمایشگر لمسی جدید را بسازند.
تولید انرژی الکتریکی در این نمایشگر به خاطر "اثر فیزیوالکتریک" به دست می آید در روش "اثر فیزیوالکتریک" از خاصیت ماده ای استفاده می شود که اگر تحت یک فشار مکانیکی قرار گیرد توانایی ساخت پتانسیل الکتریکی را دارد.
درحال حاضر از این اثر در کاربردهای دیگر نیز استفاده می شود که معروفترین آنها دستگاههایی است که انرژی حاصل از لرزش قدمها بر روی پیاده رو و یا حرکت خودروها بر روی خیابان را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.
براساس گزارش تکنولوژی ریویو، در نمایشگر لمسی جدید سامسونگ از نانولوله های یک ماده فیزیوالکتریک که همانند یک ساندویچ بین الکترودهای از جنس گرافن با رسانایی بالا و ورقه های پلاستیک انعطاف پذیر پوشیده است استفاده می شود.
این ترکیب می تواند فشار حاصل از لمس را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
این دانشمندان امیدوارند ظرف 4- 5 سال آینده از این نمایشگرهای لمسی جدید با قابلیت تولید انرژی در صنایع محصولات الکترونیکی مصرفی استفاده کنند.
خبرگزاری مهر