.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

محققان ایرانی، برنده معتبرترین جایزه طراحی صنعتی دنیا

با ابتکار طراحان کشور، دیگر نگران جدا نکردن شارژر خود از برق نباشید!

با ابتکار طراحان کشور، دیگر نگران جدا نکردن شارژر خود از برق نباشید! تیمی از دانشجویان طراحی صنعتی ایران موفق به ارائه طرحی شده‌اند که مشکل ادامه مصرف انرژی توسط شارژرهای متصل به پریز برق که از دستگاه الکتریکی جدا شده‌اند را برطرف کرده و به نگرانی آسیب دیدن شارژرها در این شرایط پایان می‌دهد.

به گزارش راسخون، کوروش مهدوی، دانش‌آموخته طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنر و معماری که با همکاری سهیل قیامی، المیرا چراغی ، سبا صبور صادق‌زاده و یسنا کلانتر، موفق به طراحی شارژر با قابلیت قطع خودکار شده‌اند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح PowerCutter در مسابقات طراحی صنعتی Reddot 2012 که از معتبرترین رقابت‌های جهانی طراحی صنعتی است، موفق به کسب عنوان برتر شده است. امسال بیش از سه هزار و 736 طرح از سوی 906 طراح، 262 شرکت و 113 دانشگاه از 57 کشور جهان به مسابقه Reddot ارائه شده بود که هیات داوران 21 نفره مسابقه که از 14 کشور مختلف بودند 217 طرح را به عنوان برندگان مسابقه امسال انتخاب کردند.

وی از Power Cutter به عنوان نسل جدید شارژرها یاد کرد و گفت: اغلب این گونه تصور می‌شود که شارژر دستگاه‌های الکتریکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و ... در صورت اتصال به منبع انرژی (برق شهر) مقدار بسیار کمی انرژی مصرف می‌کند و ارزش جدا کردن از پریز برق را ندارد. شاید برخی از مردم حتی نمی‌دانند زمانی که دستگاه را از شارژر جدا می کنند، شارژر به تنهایی به مصرف برق ادامه می دهد. Power Cutter برای حل این مساله طراحی شده است.

المیرا چراغی از اعضای تیم طراحی این شارژر جدید هم درباره ساختار آن به خبرنگار ایسنا گفت: درون سوکت این شارژر یک سوئیچ ساده مکانیکی قرار داده شده است که با طراحی خاص سیم‌های ورودی، زمانی که سوکت به دستگاه وصل نیست، مدار اصلی غیر فعال شده و حتی اگر آداپتور به پریز دیوار متصل باشد، انرژی مصرف نمی‌کند. هنگامی هم که سوکت به دستگاه متصل شود، سوئیچ فعال شده و مدار متصل می‌شود.

وی درباره این طرح دوستدار محیط زیست خاطرنشان کرد: با استفاده از Power Cutter ضمن این که نگرانی افراد بابت جدا نکردن شارژر از پریز برق و اتلاف انرژی ناشی از آن برطرف می‌شود، دوام آداپتور نیز افزایش می‌یابد. همچنین اگر مقدار به ظاهر ناچیز صرفه جویی شده در یک شارژر را در تعداد بالا در نظر بگیریم، شاهد صرفه جویی مقدار زیادی از منابع انرژی در نتیجه آسیب کمتر به محیط زیست خواهیم بود.

سهیل قیامی، دیگر عضو تیم طراحی Power Cutter هم با اشاره به پیگیری ثبت اختراع این طرح در کشور گفت: این طرح هم اکنون در مراحل ثبت اختراع قرار دارد.

وی افزود این طرح قابلیت به کارگیری در همه دستگاه های شارژی مانند تلفن همراه و لپ تاپ و دستگاههایی از این قبیل را دارد.

قیامی گفت: در حال حاضر، تیم در حال مذاکره با شرکت های خارجی برای تولید این محصول است اما در صورت اعلام آمادگی هر یک از شرکت های داخلی، تیم، علاقه‌مند و آماده همکاری در زمینه تولید این محصول در ایران است.

منبع:راسخون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد