.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

نخستین نیروگاه تولید همزمان برق، حرارت و برودتت در دانشگاه کاشان

نخستین نیروگاه یک مگاواتی تولید همزمان برق،حرارت و برودت"CCHP" کشور در دانشگاه کاشان با حضور مدیر بهینه سازی انرژی در بخش صنعت وزارت نفت ومعاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری افتتاح و به بهره برداری رسید .

دانشگاه کاشان

در آیین افتتاح این پروژه مدیر طرح نیروگاه یک مگاواتی دانشگاه کاشان گفت : پروژه همزمان تولید برق و برودت تنها پروژه‌ای است که با فناوری جدید برای اولین باردرکشور و در دانشگاه کاشان اجرا شده است .

سعید گلابی اجرای این پروژه را در راستای بهینه سازی مصرف انرژی دانست و گفت : در حال حاضر بسیاری از ماشین آلات و دستگاههایی که در صنعت برق کشور استفاده می شود تنها بخش اندکی از انرژی استحصال شده را دریافت می کند و عمده انرژی موتور ژنراتور های تولید برق نیروگاههای حرارتی و برقی کشورتبدیل به حرارت در محیط پیرامون می شود .

وی استفاده از حرارت این دستگاهها و بازیافت آن را  فراتر از اقدامات انجام شده قبلی در دانشگاههای کشور ذکرکردو افزود : در این نیروگاه همزمان با تولید برق، حرارت تولیدی موتور نیز برای گرم کردن آب بازیافت شده و در فصل زمستان برای گرمایش ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی حرارت تولید شده موتور در فصل تابستان نیز به وسیله یک چیلر جذبی برای سرد کردن آب مورد استفاده در فن کوئل های ساختمان این دانشگاه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی راندمان موتور ژنراتورهای گازسوز نیروگاه های کشور را کمتر از 40 درصد اعلام کرد و گفت : راندمان این نیروگاه حدود 90 درصد است.

دانشگاه کاشان

سعیدگلابی گفت : این پروژه با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بهینه‌سازی برای احداث بنا و خرید تجهیزات تولید برق ، تولید حرارت و تبدیل حرارت به برودت از اواخر سال 87  آغاز و امروز به بهره‌برداری می‌رسد .

مدیر طرح نیروگاه یک مگاواتی دانشگاه کاشان یادآورشد : این نیروگاه درزمینی به مساحت حدود 250 مترمربع دردو بنای مجزا شامل پروژه تاسیسات برودت حرارتی و پروژه موتور ژنراتور و اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بهینه سازی احداث شده است .

رییس دانشگاه کاشان نیز در این آیین ارتباط دانشگاه کاشان با صنعت را حائز اهمیت خواند و افزود : ارتباط صنعت با دانشگاه امروز تبدیل به یکی از موضوعات مهم در کشور شده است .

دکتر سید جواد ساداتی نژاد کاربردی کردن علم را یکی از موضوعات مهم محافل علمی و عمومی جامعه خواند و بر کاربردی کردن علم و صنعت تاکید کرد .

وی توان فنی و علمی دانشگاه کاشان را یکی از مهمترین مولفه‌هایی خواند که موجب شد تا اجرای پروژه نیروگاه یک مگاواتی تولید همزمان برق،حرارت و برودت"CCHP" کشور به دانشگاه کاشان واگذار شود .

دکتر ساداتی‌نژاد گفت : با اجرای این پروژه در سال جاری ، دانشگاه کاشان از سال 90 پا به عرصه جدید توسعه گذاشته است .

در ادامه این مراسم مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت وزارت نفت نیز گفت : با اجرای این طرح یک و نیم متر مکعب در سال گاز طبیعی صرفه جویی  می‌شود و ازانتشار  3 هزار و600 تن گازهای آلاینده گلخانه‌ای جلوگیری خواهد شد .

مهدی شریف، قرارداشتن دانشگاه کاشان درمنطقه کویر مرکزی ایران و همچنین ویژگی‌های اقلیمی کاشان را دلیل اصلی اجرای این طرح در دانشگاه کاشان ذکرکرد و اظهار داشت : اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح در مدت 3 سال برگشت خواهد داشت .

وی افزود :  مشابه این طرح در بیمارستان نفت اهواز و مجتمع محمود آباد وابسته به وزارت نفت در سال جاری اجرا خواهد شد .

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ، همزمانی آغاز این طرح در سال اصلاح الگوی مصرف و آغار بهره برداری از آن در سال جهاد اقتصادی و هدفمندی یارانه در زمینه حامل های انرژی را حائز اهمیت دانست .

محمد  مهدی‌نژاد نوری گفت : این پروژه نقش مهمی در صرفه‌جویی انرژی دارد که برای اولین بار درکشور و دردانشگاه کاشان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد .

 

دانشگاه کاشان

به گفته وی سالیانه بیش از 80 میلیارد ریال در بخش حامل‌های انرژی کشور هزینه می‌شود.

محمد  مهدی‌نژاد نوری ، انرژی را محور توسعه دانست و اظهار داشت : امروز انرژی در جهان به یکی از مسائل مهم امنیتی و ثبات کشورها تبدیل شده است .

به گفته وی میزان مصرف گاز درایران معادل میزان مصرف گاز در اروپا است .

وی افزود : اگر چه ایران دومین ذخائر گاز و پنجمین ذخائر نفتی دنیا را به خود اختصاص داده است اما در صورت عدم استفاده بهینه از این نعمت خدادادی ظرف چند سال آینده میزان تولید گازو نفت در کشور با مصرف  آن برابری خواهد داشت.

منبع: سایت دانشگاه کاشان


مدیر اجرای طرح نیروگاه یک مگاواتی تولید همزمان برق، حرارت و برودت دانشگاه کاشان نیز در این گفتگو افزود: این نیروگاه اولین نمونه اجرایی و عملیاتی در سطح کاربردی در کشور است.
سعید گلابی تاکید کرد:نمونه های دیگر این نیروگاه تا کنون در کشور فقط تا مرحله تولید همزمان برق و حرارت (CHP) تاسیس و راه اندازی شده است.
وی بازیافت حرارت در نیروگاه تولید همزمان برق، حرارت و برودت یک مگاواتی دانشگاه کاشان را از مزایا و کار منحصر به فرد این نیروگاه بعنوان نخستین نیروگاه کشور دانست.
مدیر اجرای طرح نیروگاه دانشگاه کاشان تصریح کرد: گفت: در موتور ژنراتورها در حالت عادی بازدهی حدود 35 است و در واقع 35 درصد از انرژی سوخت فقط برای تولید برق مصرف می شود و بقیه بصورت گرما هدر می رود در صورتیکه در این نیروگاه حرارت تولید شده نیز بازیافت و بازدهی مصرف سوخت به حدود 85 درصد میرسد.
به گفته وی در نیروگاه برق دانشگاه کاشان حرارت تولید شده موتور طی دو مرحله از آب خنک کننده موتور و حرارت اگزوز بوسیله دو مبدل حرارتی نوع صفحه ای و لوله پوسته جذب می شود و آب گرم ساختمان مرکزی دانشگاه را در زمستان و برودت در تابستان را نیز بوسیله یک چیلر جذبی 200 تنی تبرید تامین می کند.
وی تاکید کرد: چیلر جذبی 200 تنی ساخته شده با سیال عامل لیتیوم بروماید بوده و از نوع آب داغ میباشد که با جذب حرارت آب گرم تولیدی نیروگاه طی فرایندی آب سرد مورد نیاز فن کوئلها ساختمان مرکزی دانشگاه را در تابستان تولید می کند. به گفته وی اجرای طرح این نیروگاه با همکاری چهار تیم تخصصی تولید و انتقال برق، تاسیسات، مکانیک(موتور ژنراتور) ، ساختمان و تعامل با چهار شرکت بخش خصوصی متناسب با این حوزه های تخصصی عملیاتی شده است.
وی خاطر نشان کرد برق تولید این نیروگاه به شبکه سراسری منتقل و مازاد مصرف دانشگاه آن به شبکه برق فروخته می شود.
دانشیار گروه مکانیک دانشگاه کاشان در پایان از پیشنهاد اجرای طرح سرمایش خورشیدی (SOLAR COOLING) این گروه برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید سرما در راستای صرفه جویی کلان در مصرف انرژی در مناطق گرمسیری خبر داد و گفت: با عملیاتی و تجاری شدن این طرح از طریق یک چیلر جذبی از خورشید بعنوان یک منبع انرژی برای تولید برودت استفاده می شود .
گلابی یادآور شد این طرح در دانشگاه کاشان بصورت طرحهای دانشجویی اجراشده است اما هنوز در سطح تجاری و تولیدی عملیاتی نشده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد