به گزارش ایسنا، این مواد که از نانوروبانهای سرامیکی جاسازی شده در داخل ورقه لاستیکی سیلکونه تشکیل شده است، هنگام خم شدن الکتریسیته تولید میکند و کارآیی زیادی در تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی دارد.
کفشهای ساخته شده از این ماده روزی خواهند توانست انرژی پیادهروی و دویدن را برای تغذیه افزارههای الکتریکی قابل حمل جمعآوری کنند. این ورقهها با قرار گرفتن بر روی ششها خواهند توانست حرکات تنفسی را به منبع تغذیه تنظیمکننده قلب تبدیل کرده و نیاز به جراحی برای تعویض باتریهای تغذیه آنها را برطرف کنند.
گروه پرینستون اولین تیمی است که با موفقیت سیلیکونه و نانوروبانهای تیتانات زیرکونات سرب (PZT) را ترکیب کرده است. PZT یک سرامیک پیزوالکتریک است به این معنا که با قرار گرفتن تحت فشار مکانیکی میتواند ولتاژ الکتریکی تولید کند. در بین تمام مواد پیزوالکتریک، PZT کارآترین میباشد و قادر است که 80 درصد انرژی مکانیکی اعمال شده را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
میشائیل مک آلپاین، مدیر این پروژه، میگوید: "PZT صد برابر کاراتر از کوارتز (یک ماده پیزوالکتریک دیگر) است. اگر شما بخواهید بیشترین انرژی ممکن را از پیادهروی و یا حرکات تنفسی تولید کنید باید آنرا به کارآترین روش ممکن برداشت کنید".
فرایند ساخت این پژوهشگران با تولید نانوروبانهای PZT شروع میشود. آنها در یک فرایند جداگانه این روبانها را در داخل ورقههای شفافی از پلاستیک سیلکونه جاسازی کرده و چیزی به نام "تراشههای پیزو-پلاستیک" درست کردند. سیلیکونه که در کاشتهای زیبایی و افزارههای پزشکی استفاده میشود یک ماده زیستسازگار است.
مک آلپاین گفت: "این افزاره جدید جمعآوریکننده انرژی میتوانند در داخل بدن قرار گیرد و بدون اینکه توسط آن دفع شود به طور همیشگی به افزارههای پزشکی توان دهد".
کاهش هزینه های ساخت پانلهای خورشیدی فتوولتائیک یکی از اهداف فناوری امروز جهان است. انرژی خورشیدی یک راه حل معتبر و در دسترس برای تولید انرژی الکتریکی است.
در این راستا محققان دانشگاه پرینستون روشی را ارائه کرده اند که به کمک آن می توان از یک ماده رسانای بسیار گران که در حال حاضر در این پانلها استفاده می شود جلوگیری کرد.
به گفته این دانشمندان می توان گروهی از پلیمرهای پلاستیکی الکترونیکی را جایگزین این ماده رسانا که اکسید ایندو استانیوم (Ito) نام دارد کرد.پژوهشگران آمریکایی در این خصوص توضیح دادند: "پلیمرهای رسانا از مدتها قبل شناخته شده اند.
این درحالی است که تاکنون تکنیکهای استفاده شده برای تبدیل آنها به مواد قابل استفاده به گونه ای بوده است که در فرایند تغییر، توانایی رسانایی الکتریکی این مواد از بین می رود. اکنون ما موفق شدیم روشی را پیدا کنیم که این مواد پلاستیکی به شکل قابل استفاده ای در آیند و همزمان خاصیت رسانایی خود را حفظ کنند."
براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، این محققان با استفاده از اسید دی کلرو استیک توانستند پلیمرها را به شکل ترانزیستورها در آورند بدون اینکه به خاصیت رسانایی آنها صدمه ای وارد کنند.
ژنراتورهای الکتریکی اصلاح شده دارای بازده و قابلیت اعتماد بیشتری هستند.
ژنراتورهای توربینی در بیش از ۱۰۰ سال پیش که برای اولین بار وارد عرصه کاریشدند با هوا خنک میشدند. با این حال همچنان که خروجی واحد ژنراتور افزایش پیدا کردنیاز به خنک کنندگی موثر افزایش یافت.
این نیاز منجر به تکمیل ژنراتورهایی شد که باهیدروژن و آب، خنک میشدند. هدایت حرارتی هیدروژن، هفت برابر هوا بوده و با همانفشار مطلق، چگالی آن یک دهم هواست.
پیش از انتخاب نوع سیستمخنککنندگی مورد استفاده برای ژنراتور، دوموضوع عمده وجود دارد که عبارتند از:اندازه مگاولت آمپر ژنراتور و یک سایت هوابا کیفیت خوب.
با وجود این کهخنککنندگی با هوا نوعا برای واحدهایکوچکتر استفاده میشود هم اکنون اصلاحفنآوریهای جدید به هوا این امکان رامیدهد تا برای ژنراتورهایی که حداکثر۳۰مگاولت آمپر ظرفیت دارند مورد استفادهقرار گیرد. سیستمهای هوا،هیدروژن، خنککنندگی هیدروژنی داخلی وسیستم خنککنندگی هیدروژن و آب را کهتوسط شرکتهای زیمنس و وستینگهاوسبرای اندازههای مختلف ژنراتورها انجامشده است مقایسه میکند.