.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

.: برق قدرت و تازه های برق و الکترونیک :.

خبر, اختراعات,مقاله,کتاب, جزوه...

پرواز موفق نخستین هواپیمای خورشیدی

سولا ایمپالس، هواپیمایی با ابعاد یک بوئینگ 747 و وزنی هم اندازه یک پیکان موفق شد تنها با استفاده از انرژی خورشیدی ، 78 دقیقه پروازکند و نوید بخش نسل جدیدی از هواپیماهای دوستدار محیط زیست باشد  

هواپیمایی که برای پرواز شبانه روزی با استفاده از نیروی خورشیدی طراحی شده بود، توانست با موفقیت پرواز آزمایشی خود را پشت سر بگذارد.

 

هواپیمای خورشیدی Solar Impulse HB-SIA چهارشنبه گذشته برای اولین پرواز آزمایشی خود از آشیانه‌اش در سوئیس خارج شد. بعد از یک برخاستن آرام، هواپیما تا ارتفاع 1200 متر اوج گرفت و در آنجا به مدت 78 دقیقه ماند. خلبان مارکوس شردل از این پرواز استفاده کرد تا آزمایشات و مانورهای متفاوتی را روی ایمپالس انجام دهد و ببیند که هواپیما چگونه می‌تواند با این شرایط کنار بیاید.

 

به گزارش سی‌نت، در حالی که هزاران تماشاگر به آسمان چشم دوخته بودند، شردل از کنترل‌های هواپیما بهره گرفت تا چند مانور پیچیده پروازی با آن انجام دهد و سپس ایمپالس را هدایت کرد تا فازهای تقرب و فرود را شبیه سازی کند. به رغم اینکه هدایت هواپیمایی تا این اندازه بزرگ و در عین حال سبک، به نظر خطرناک می‌رسد، پرواز آزمایشی شردل از آغاز پرواز تا اتمام فرود کاملا موفقیت آمیز بود.

 

شردل هنگامی که بعد از فرود از هواپیما پیاده می‌شد، گفت: «این پرواز برای من لحظه خیلی بزرگی بود. HB-SIA درست همانگونه رفتار می‌کرد که شبیه‌ساز پرواز به ما گفته بود. به رغم ابعاد خیلی بزرگ و وزن پر مانند آن، قابلیت کنترل هواپیما درست مانند پیش‌بینی‌های ما بود».

 

سولار ایمپالس HB-SIA به گونه‌ای طراحی شده که بدون نیاز به سوخت فسیلی پرواز کند. به رغم اینکه طول بال‌های آن به اندازه یک بوئینگ 747 است، ولی وزن آن تنها 1.7 تن است، یعنی اندازه یک اتومبیل متوسط. 1200 صفحه خورشیدی روی بال‌های آن انرژی خورشید را جمع آوری می‌کنند تا چهار موتور الکتریکی آن را بچرخانند و باطری‌های لیتیوم پلیمری هواپیما را شارژ کنند، باطری‌هایی که ژرواز در شب را ممکن می‌سازند.

 

به رغم اینکه هواپیما در نهایت از انرژی خورشیدی برای یک پرواز در سال جاری استفاده خواهد کرد، این پرواز آزمایشی فقط با استفاده از باطری‌ها انجام شد، که قبل از پرواز در آشیانه شارژ شده بودند. اولین پرواز رسمی سولار ایمپالس به دنبال یک پرواز آزمایشی موفق در ماه دسامبر انجام گرفته بود، پروازی که بیشتر یک «جهش کک» بود تا پرواز واقعی، چرا که تنها یک متر از سطح زمین ارتفاع گرفته بود و مسافتی به اندازه 1148 پا را در آسمان طی کرد.

 

پرواز چهارشنبه اولین پرواز بود تا ببینند که آیا هواپیما می‌تواند در یک ارتفاع بالاتر و به مدت طولانی‌تری در آسمان بماند یا خیر. همچنین تصور می‌شد که این مخاطره‌آمیز‌ترین بخش پروژه از دید مدیر عامل و موسس سولار ایمپالس آندره بورشبرگ باشد چرا که این پرواز 87 دقیقه‌ای نشان دهنده اوج هفت سال تحقیق و آزمایش بوده است. بروشبرگ گفت که موفقیت پرواز آزمایشی سبب شد که رفتن به مرحله بعدی با اطمینان بیشتری صورت بگیرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
شبی جمعه 27 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام دوستان. این کامنت تبلیغاتی نیستا....
من دنبال یه آدم می گردم که حتا اسمش رو هم نمی دونم. فقط میدونم توی اون گروهیه که از دبیرستان قلم (واقع در منطقه ٥ تهران) در تاریخ ٢٦ فروردین توی مسابقه ی دانش آموزی- دانشجویی امیرکبیر شرکت کرده! اگه اون گروه پیدا شه اون آدمم پیدا میشه! ...
اگه کسی خبری چیزی از اینا داره به من ایمیل بزنه، ممنون میشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد